أثر نموذج مقترح قائم على التعلم السريع لتدريس الرياضيات على تنمية التفكير التأملي والرغبة المنتجة لدى طالبات الصف الأول المتوسط The Effect of A Proposed Model Based on Accelerated Learning for Teaching Mathematics on Developing Reflective Thinking and Productive Disposition of First Grade Intermediate Female Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملك خالد بأبها

المستخلص

هدف البحث إلى تعرّف أثر نموذج مقترح قائم على التعلم السريع لتدريس الرياضيات على تنمية مهارات التفكير التأملي والرغبة المنتجة لدى طالبات الصف الأول المتوسط، ولتحقيق ذلك؛ تم استخدام المنهجين الوصفي والتجربيي على عينة مكونة من (52) طالبة، قُسِّمت إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية (26) طالبة، تم تدريسها الفصل السابع "الهندسة: المضلعات" باستخدام النموذج المقترح القائم على التعلم السريع، والمجموعة الضابطة (26) طالبة، تم تدريسها بالطريقة المعتادة. وأُعدَّ لذلك اختبار في التفكير التأملي ومقياس للرغبة المنتجة، والتي طُبِّقت على المجموعتين قبليًا وبعديًا خلال الفصل الدراسي الثالث للعام الدراسي (1443ه/ 2022م). وقد أسفَرت نتائج البحث عن استخلاص قائمة بمهارات التفكير التأملي، وتصميم نموذج مقترح قائم على التعلم السريع، كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,05) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير التأملي ولمقياس الرغبة المنتجة لصالح المجموعة التجريبية، وعن وجود أثر كبير للنموذج المقترح القائم على التعلم السريع لتدريس الرياضيات على متغيرات البحث، وفي ضوء النتائج تم تقديم التوصيات والمقترحات.
The research aimed to identify the effect of a proposed model based on acclerated learning for teaching mathematics on developing reflective thinking and productive disposition of first grade intermediate female students, and to achieve this aim; a descriptive and experimental approach was used on a sample of (52) students, divided into two groups: The experimental group (26) students, who were taught in the seventh chapter "Geometry: Polygons" using the proposed model based on accelerated learning, and the control group also (26) students, were taught in the usual method. The research tools were limited in a test of reflective thinking and a productive disposition scale, which were applied to the two groups, before and after, during the third semester of the academic year (1443/2022). The results of the research resulted in an extraction list of reflective thinking skills, and designing a proposed model based on accelerated learning. The research also resulted that there were statistically significant differences at (0.05) significance level between the mean scores of the experimental and control group students in the post-test of reflective thinking and the productive disposition scale, in favor of the experimental group. In addition, on the existence of a significant impact of the proposed model based on accelerated learning for teaching mathematics on research variables, and in light of these results some recommendations and proposals were presented.

الكلمات الرئيسية