أثر السقالات التعليمية المدعومة بالخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية التمثيل الرياضي والدافعية الأكاديمية الذاتية وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي المهني المعاقين سمعيًا The Effect of Instructional Scaffolding Supported by Electronic Mind Maps on the Development of Mathematical Representation , Self-Academic Motivatio

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة بنى سويف

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

 هدف البحث إلى  قياس أثر السقالات التعليمية المدعومة بالخرائط الذهنية الإلكترونية  في تنمية التمثيل الرياضي (التمثيل الكتابي -             التمثيل بالصور - التمثيل بالجداول - التمثيل بالرسم - التمثيل المحسوسات -       التمثيل بالرموز)، والدافعية الأكاديمية الذاتية وبقاء أثر التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي المهني المعاقين سمعيًا في وحدة الشكل الرباعي، وتم إعداد اختبار التمثيل الرياضي، ومقياس الدافعية الأكاديمية الذاتية، ودليل المعلم وتم تدريس الوحدة في الفصل الدراسي الثاني2022/2023م، وأعتمد البحث على المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي باستخدام نموذج مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة وبلغ عدد تلاميذ مجموعة البحث 10 تلاميذ بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع ببني سويف التابعة لإدارة التربية الخاصة ببني سويف، وتم تطبيق اختبار التمثيل الرياضي، ومقياس الدافعية الأكاديمية الذاتية قبلي/ بعدي على التلاميذ مجموعة البحث، وأسفرت النتائج عن فاعلية السقالات التعليمية المدعومة بالخرائط الذهنية الإلكترونية  في تنمية التمثيل الرياضي والدافعية الأكاديمية الذاتية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي المهني المعاقين سمعيًا، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين التمثيل الرياضي والدافعية الأكاديمية الذاتية، وعدم وجود بقاء لأثرالتعلم بالنسبة السقالات التعليمية المدعومة بالخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية التمثيل الرياضي والدافعية الأكاديمية الذاتية، وأوصي البحث بضرورة تنويع الأنشطة الفردية والجماعية في تدريس الرياضيات للتلاميذ المعاقين سمعيًا باستخدام السقالات التعليمية المدعومة بالخرائط الذهنية الإلكترونية لمراعاة الفروق الفردية بينهم، وتضمين كتب رياضيات تلاميذ الصف الأول الإعدادي المهني المعاقين سمعيًا على أنشطة تنمي التمثيل الرياضي والدافعية الأكاديمية الذاتية.
 . The research aimed to measure the effect of educational scaffolds supported by electronic mind maps on developing mathematical representation (written representation - representation with pictures - representation with tables - representation with drawing - representation with tangibles - representation with symbols)، academic self- motivation and the maintenance of the learning effect among hearing-impaired first year vocational preparatory students in quadrilateral Unit، The mathematical representation test، the academic self- motivation scale، and the teacher’s guide were prepared، and the unit was taught in the second semester of 2022/2023 AD. The research adopted the experimental approach based on a quasi-experimental design using an experimental group model and a control group. The number of pupils in the research group was 10 pupils in Al Amal School for the Deaf and Hard Hearing pupils which follow the Department of Special Education in Beni Suef. The Mathematical Representation and the Academic Self-Motivation Scale pre-post tests were applied; the research participants. The research resulted in the effectiveness of educational scaffolds supported by electronic mind maps in developing mathematical representation and academic self-motivation among hearing-impaired first-year vocational preparatory pupils، and the existence of a positive correlation between mathematical representation and self-academic motivation، and the absence of a residual learning effect for educational scaffolds supported by electronic mind maps in developing mathematical representation and academic self-motivation. The research recommended the need to diversify individual and group activities in teaching mathematics to hearing-impaired pupils by the use of instructional scaffolds supported by electronic mind maps considering individual differences among them، and to include activities that develop mathematical representation and academic self- motivation in the books of mathematics of the first year of vocational preparatory school for hearing-impaired pupils.

الكلمات الرئيسية