برنامج مقترح قائم على المدخل الياباني (بحث الدرس) لتنمية المهارات اللغوية والثقة في التدريس لدي معلمى المستقبل A Proposed Program Based on The Japanese Lesson Study Approach to Develop English Language Skills and Confidence in Teaching Mathematics among Prospective Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Lecturer of Curriculum and Instruction (TEFL), Faculty of Education, Damietta University

2 Lecture of curriculum and Instruction of Mathematics, Faculty of Education, Damietta University

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية المهارات اللغوية والثقة في التدريس لدي الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة والرابعة أساسى رياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية، وتكونت عينة البحث من (7) طالب وطالبة من الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة والرابعة أساسى رياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة دمياط، واشتملت أدوات ومواد البحث على استبانة بالمهارات اللغوية التى يجب تنميتها لدى الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة والرابعة أساسى رياضيات باللغة الإنجليزية، اختبار المهارات اللغوية، مقياس الثقة فى التدريس، برنامج قائم على المدخل اليابانى، قاموس مصطلحات رياضيات المرحلة الإبتدائية، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية برنامج مقترح قائم على المدخل الياباني (بحث الدرس) لتنمية المهارات اللغوية والثقة في التدريس لدي الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة والرابعة أساسى رياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية، حيث اتضح وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات طلاب مجموعة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار المهارات اللغوية ككل وكل مهارة على حده لصالح التطبيق البعدى، كما اتضح وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطى رتب درجات طلاب مجموعة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس الثقة فى التدريس لصالح التطبيق البعدى.
The present study sought to investigate the effect of a proposed program based on the Japanese lesson study approach to develop language skills and confidence in teaching among student teachers of Basic Education-Mathematics in English at Damietta Faculty of Education. The study participants were assigned to one group (N=7) of male and female student teachers enrolled in the third and fourth years of the academic year 2022–2023.  A four-language skill list constructed by the two researchers was used in order to assess the most needed skills among the student teachers. A pre-test of four language skills was administered to the group. Furthermore, a pre-application of the confidence scale was implemented. A program based on a Japanese lesson study approach for improving four-language skills and teaching confidence was implemented. Post-implementation assessments of both four-language skills and confidence in teaching were administered to the group. Results indicated the effectiveness of the proposed program in developing four-language skills and confidence in teaching among student teachers at the Faculty of Education Department of Basic Education Mathematics in English.

الكلمات الرئيسية