فاعلية التعلم الخبراتي في تدريس الرياضيات لتنمية التنور الرياضي والمشاعر الأكاديمية تجاه الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية The Effectiveness of Experiential learning in Teaching Mathematics to develop Mathematical Literacy and Academic Emotions towards Mathematics among Primary School Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية التعلم الخبراتي في تدريس الهندسة لتنمية التنور الرياضي والمشاعر الأكاديمية تجاه الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائي، وتكونت مجموعة البحث من مجموعتين من تلاميذ الصف السادس الإبتدائي بادرة الخارجة التعليمية إحداهما تجريبية من مدرسة ملحقة المعلمين (درست بإستخدام التعلم الخبراتي) وعددها 43 تلميذًا وتلميذة، والأخرى ضابطة من مدرسة أبو بكر الصديق (درست بالطريقة المتبعة في التدريس) وعددها 43 تلميذًا وتلميذة، وقد تم إعداد دليلاً للمعلم ودليل للتلميذ في وحدة الهندسة والقياس وفقًا للتعلم الخبراتي، كما تم بناء اختبار التنور الرياضي ومقياس المشاعر الأكاديمية تجاه الرياضيات، وتوصلت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التنور الرياضي لصالح المجموعة التجريبية ووجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس المشاعر الأكاديمية لصالح المجموعة التجريبية.
The research aimed to show the effectiveness of experiential learning in teaching geometry to develop the mathematical literacy and academic emotions towards mathematics among sixth grade students. The research sample consisted of two groups of sixth grade students in El-Kharga Educational Administration:  one of them is the experimental group consisting of (43) students from Mulhiqat Al-Muealimin school using the  experiential learning, the other is the control group consisting of 43 students from Abo Bakr AL-sedik school using the traditional way. A teacher guide and a student guide were prepared for a geometry and measurement unit according to the experiential learning. A mathematical literacy test and an academic emotions scale towards mathematics were built. The research results confirmed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the mathematical literacy test in favor of the experimental group, there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the academic emotions  scale in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية