أنموذج تدريسي مقترح قائم على النظرية البنائية لتنمية مکونات البراعة الرياضية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي A proposed Teaching Model based on constructivism theory to develop the Components of mathematical proficiency among students of sixth elementary grade

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية وزارة التعليم- الإدارة العامة للتعليم بمنطقة جازان

المستخلص

هدف البحث إلى بناء أنموذج تدريسي مقترح قائم على النظرية البنائية لتنمية مکونات البراعة الرياضية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي، ولتحقيق هذا الهدف، تم استخدام المنهج الوصفي في بناء مادتي البحث وأداتيه، والمنهج شبه التجريبي، الذي يأخذ بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة؛ لمعرفة أثر المتغير المستقل (الأنموذج التدريسي المقترح القائم على النظرية البنائية) على المتغير التابع (مکونات البراعة الرياضية)، وأعد الباحث أداتين، هما: اختبار البراعة الرياضية لقياس مکونات البراعة الرياضية المعرفية (الاستيعاب المفاهيمي، والطلاقة الإجرائية، والکفاءة الاستراتيجية، والاستدلال التکيفي)، ومقياس الرغبة المنتجة لقياس المکون الوجداني (الرغبة المنتجة)، وبعد التأکد من صدقهما وثباتهما، تم تطبيقها قبليًا وبعديًا على عينة مکونة من (46) طالبًا من طلاب الصف السادس الابتدائي بمکتب التعليم بمحافظتي المسارحة والحرث، وقد قسمت عشوائيًا إلى مجموعتين متکافئتين: إحداهما تجريبية (23) طالبًا، درست وحدة "الکسور الاعتيادية والکسور العشرية" باستخدام الأنموذج التدريسي المقترح القائم على النظرية البنائية، والأخرى ضابطة (23) طالبًا، درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة، وأسفرت نتائج البحث عن الآتي: تقديم أنموذج تدريسي بنائي لتنمية مکونات البراعة الرياضية مکون من خمس مراحل، هي: التهيئة والتخطيط، وبناء المعرفة، والتأکد والتدرب، وتطبيق المعرفة، والتقويم، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (05‚0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار البراعة الرياضية، ومقياس الرغبة المنتجة لصالح طلاب المجموعة التجريبية، کما أظهرت نتائج البحث أن للأنموذج التدريسي المقترح حجم تأثير کبير على تنمية مکونات البراعة الرياضية المعرفية، والرغبة المنتجة لدى طلاب المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج قدمت بعض التوصيات والمقترحات.
The research aimed to establish a proposed model based on constructivism theory to develop the Components of mathematical proficiency among students of sixth elementary grade. To achieve this objective, the descriptive and semi-experimental approaches were used. The researcher prepared two tools: mathematical proficiency test to measure its components including (Conceptual Understanding, Procedural Fluency, Strategic Competence, and Adaptive Reasoning), and the productive disposition measurement to measure the emotional component (Productive Disposition). After verifying their reliability and validity, they were pre and post applied to an sample consisting of (46) students among sixth elementary grade at Al Masarha and Al Hurrath educational office. The sample was randomly divided into two equal  groups: the experimental one (23) students studied the chapter "Ordinary fractions and decimal fractions" using the proposed model based on structural theory, and the second group is the control one (23) students, studied the same chapter using the usual way. The result showed the following: introducing a constructivism teaching model to develop mathematical proficiency consisting of five stages,: Planning and readiness, knowledge building, assurance and training, application of knowledge, and evaluation. Also the results showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores obtained by students in both experimental and control groups in post-application for mathematical proficiency test and the productive disposition measurement in favor of experimental group students. The results of the study also showed the large positive influence of the proposed model based on constructivism theory on the development of the mathematical proficiency and the emotional component among students of the experimental group.

الكلمات الرئيسية