فاعلية حقيبة تدريبة مقترحه في تنمية مهارات استخدام أدوات منصة مدرستي الإلکترونية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض The effectiveness of a proposed training bag in developing the skills of dealing with the tools of my school electronic platform and the extent of their use among mathematics teachers at the primary stage in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دکتورة کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

2 کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية حقيبة تدريبة مقترحه في تنمية مهارات استخدام أدوات منصة مدرستي الإلکترونية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض، واستخدمت الدراسة المنهج التحليلي لمعرفة محتويات منصة مدرستي من الأدوات الإلکترونية والتي تحتاج المعلمة للتدريب عليها وإضافتها في الحقيبة التدريبية عند التصميم، المنهج الوصفي المسحي للإطار المفاهيمي والدراسات السابقة، ومن ثم المنهج التجريبي لمعرفة مدى فاعلية الحقيبة التدريبية المصممة، وتکون مجتمع الدراسة من معلمات المرحلة الابتدائية التالية أسماؤها وأرقامها (354،195، 227،277، أسماء بنت عمرو، بثينة بنت النعمان) وکانت عينة الدراسة معلمات الرياضيات في المدارس السابقة حيث تم اختيار العينة بطريقة قصدية، وکانت أدوات الدراسة تصميم حقيبة تدريبية للتعامل مع أدوات منصة مدرستي، وکذلک استبانة قبل التدريب وبعده، وکذلک بطاقة ملاحظة أثناء الزيارة الصفية بعد التدريب، ومن نتائج الدراسة أنها نجحت في اکساب معلمات المرحلة الابتدائية تخصص الرياضيات مهارة استخدام أدوات منصة مدرستي، ومن توصيات الدراسة الاهتمام بتدريب معلمات المتوسط والثانوي على الحقيبة التدريبية، وتوفير الدعم التکنولوجي للمعلمات وتزويدهم بکل المستلزمات اللازمة للاستخدام مع أدوات منصة مدرستي، والمساهمة في التدريب المکثف على المؤشرات الأقل في المحاور المتناولة في الدراسة، ومحاولة إجراء دراسات أخرى مشابهة تطبق على منصات تعليمية أخرى.
The study aimed to identify the effectiveness of a proposed training package in developing the skills of dealing with the tools of my school electronic platform and the extent to which they are used by mathematics teachers in the primary stage in Riyadh. The survey descriptive approach of the conceptual framework and previous studies, and then the experimental approach to determine the effectiveness of the designed training bag. The study population consisted of primary school teachers (354,195, 227,277, Asmaa bint Amr, Buthaina bint al-Numan) and the study sample was mathematics teachers in schools. Where the sample was selected intentionally, The study tools were the design of a training bag to deal with the tools of my school platform, as well as a questionnaire before and after training, as well as a note card during the class visit after the training. One of the results of the study was that it succeeded in providing primary school teachers with a specialization in mathematics the skill of dealing with the tools of my school platform, and one of the study’s recommendations is to pay attention to training intermediate and secondary teachers on the training package, and to provide technological support for the teachers and provide them with all the necessary requirements to deal with the tools of the Madrasati platform, and to contribute to the intensive training on the least indicators in the axes dealt with. In the study and try to conduct other similar studies applied to other educational platforms.

الكلمات الرئيسية