توظيف المنصات التشارکية (Microsoft Teams) لتنمية الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات لدى الطلاب المعلمين واتجاههم نحو التشارک Employing Collaborative platforms (Microsoft Teams) to develop digital competencies in teaching mathematics among student-teachers and their attitude towards Collaboration

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعه طنطا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استقصاء أثر توظيف المنصات التشارکية (Microsoft Teams) في تنمية الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات لدي الطلاب المعلمين واتجاههم نحو التشارک، وقد تکونت عينة البحث من (70) من الطلاب المعلمين بالفرقة الثالثة شعبة الرياضيات بکلية التربية جامعة طنطا ممن يدرسون مقرر تدريس الحاسب الآلي في التخصص في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2020/ 2021، ثم توزيعهم إلى مجموعتين، التجريبية والتي درست من خلال المنصات التشارکية Microsoft Teams قوامها (36) طالباً وطالبة والأخرى الضابطة والتي درست المقرر بالطريقة المعتادة وقوامها (34) طالباً وطالبة، وقد استخدم البحث الحالي المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي قبلي- بعدى في وجود المجموعة الضابطة، وتم تطبيق اختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات، وبطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات، قبلياً وبعدياً للمجموعتين، ومقياس الاتجاه نحو التشارک بعدياً للمجموعة التجريبية فقط.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي (α≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات (ککل) وعند کل مستوي من مستوياته (التذکر، الفهم، التطبيق)، وفي التطبيق البعدى لبطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات (ککل) وعند کل مهارة من مهاراتها (المشارکة المهنية، والمصادر الرقمية، والتدريس والتعلم، التقييم، وتمکين المتعلمين، والتسهيلات الرقمية للمتعلمين)، کما وجد فرق دال إحصائيا عند مستوي (α≤0.05) بين التکرارات والنسب المئوية لاتجاهات طلاب المجموعة التجريبية نحو مقياس الاتجاه نحو التشارک، کما وجدت علاقة ارتباطية دالة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات (ککل) ودرجاتهم علي بطاقة ملاحظة الأداء المرتبط بمهارات الکفايات الرقمية في تدريس الرياضيات (ککل).
The current research aims to investigate the effect of employing Collaborative platforms (Microsoft Teams) in developing digital competencies in teaching mathematics among student teachers and their attitude towards Collaboration. The research sample consists of (70) student teachers in the third year, Mathematics Division, the Faculty of Education, Tanta University, who are studying computer teaching course in their specialization of the first semester, the academic year 2020/2021. Students are distributed into two groups: the experimental (students who study through Microsoft Teams Collaborative platforms and consists of 36 students) and the control group (students who study the course through the usual way and consisted of 34). The current research used the quasi-experimental approach based on the experimental design before and after in the presence of the control group, where the cognitive achievement test associated with digital competencies skills in teaching mathematics is applied, besides applying the performance note card associated with digital competencies skills in teaching mathematics before and after for the two groups. However, the measure of attitude towards Collaboration dimensionally is applied for the experimental group only.
The research results explore the presence of a statistically significant difference at the level (α≤0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the cognitive achievement test related to digital competencies skills in mathematics teaching (as a whole) and at each of its (remembering, understanding, The application) levels in the post application of the performance note card related to the skills of digital competencies in teaching mathematics (as a whole) and for each of its (professional participation, digital resources, teaching and learning, assessment, empowering learners, digital facilities for learners) skills. A statistically significant difference exists when level (α≤0.05) between the frequencies and percentages of the experimental group students’ attitudes towards the measure of participation attitude. There is a significant correlation between the scores of the experimental group and the control group in the post application of the cognitive achievement test related to digital competencies skills in mathematics teaching (as a whole) and their scores on a performance note card related to digital competencies skills in mathematics teaching (as a whole).

الكلمات الرئيسية