ممارسات التقويم عن بعد لمعلمي الرياضيات ومعوقاتها في المملکة العربية السعودية في ظل جائحة کورونا Online Math Teachers’ Assessment Practices and its obstacles in the Kingdom of Saudi Arabia in light of Corona Virus Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وتدريس الرياضيات المساعد (مدير عام التقويم والقبول بوزارة التعليم سابقا) جامعة جده

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن ممارسات التقويم عن بعد وأدواته التي يطبقها معلمو ومعلمات الرياضيات من وجهة نظر مشرفييهم التربويين، وعلاقتها بمتغيرات جنس المعلم وعدد الدورات التدريبية التي حضرها مشرفه التربوي في مجال التقويم عن بعد، بالإضافة إلى الکشف عن معوقات التقويم عن بعد في مادة الرياضيات. تکوّنت عينة الدراسة‏ من (41) مشرفا ومشرفة تربوية، وُزّع عليهم استبيانًا مکونا من (٣٨) فقرة يقيس ممارسات التقويم عن بعد وأدواته ومعوقات تطبيقه لدى معلميهم. وقد أشارت النتائج إلى مجموعة من ممارسات التقويم عن بعد وأدواته ومعوقات تطبيقه لدى المعلمين في حصة الرياضيات، کما أظهرت النتائج فروقًا دالة إحصائيًا عند (α≤0.05 ) بين ممارسات التقويم عن بعد وأدواته المستخدمة من قبل معلمي الرياضيات تعزى لمتغير الجنس، بينما لم تظهر فروقًا دالة إحصائيًا عند (α≤0.05 ) بين ممارسات التقويم عن بعد وأدواته المستخدمة تعزى لمتغير عدد الدورات التدريبية التي حضرها مشرفه التربوي في مجال التقويم عن بعد. وقد أوصت الدراسة ‏بالتدريب النوعي لمعلمي الرياضيات في مجال أساليب التقويم عن بعد وأدواته بما فيها تقويم الأقران وملف الإنجاز الإلکتروني وبناء سلالم التقدير وتطبيقها.
The study aimed to investigate online assessment practices and tools implemented by mathematics male and female teachers from the perspective of their supervisors. Also, it aimed to investigate the relationships of teachers’ gender and number of training programs received by their supervisor in the field of online assessment. as well as exploring the online assessment obstacles faced by teachers during math classes. The study sample consisted of (41) math supervisors. A survey of (38) items related to online assessment practices, tools, and obstacles faced by math teachers, was distributed. The results showed a set of online assessment practices, tools, and obstacles faced by teachers during math classes. The results also revealed a significant statistical difference at (α≤ 0.05) in the online assessment practices and tools implemented due to the kind of the teacher, while it didn’t show a statistically significant difference at (α≤ 0.05) in the practices and tools used by teachers due to the number of training courses received by their supervisors. The study concluded with recommendations for implementing more quality training programs for math teachers in the field of online assessment practices and tools including peer assessment, eportfolios, and rubrics.

الكلمات الرئيسية