برنامج مقترح قائم على التعلم المنظم ذاتياً لتنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى الطلاب المعلمين بشعبةالرياضيات بکلية التربية A Proposed Self-Regulation Learning based Program for eveloping Creative Teaching Skills for the Student Teachers of Mathematics Department at the Education Faculty

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تعليم الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المنظم ذاتياً في تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات بکلية التربية، وللتحقق من ذلک تم تحديد قائمة بمهارات التدريس الإبداعي اللازم تنميتها لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات بکلية التربية ،وتم إعداد أدوات المعالجة التجريبية التي تمثلت في برنامج مقترح قائم على التعلم المنظم ذاتياَ ، کما تم إعداد أداة القياس وتمثلت في  بطاقة ملاحظة مهارات التدريس الإبداعي، وتم تطبيق التجربة على مجموعة من طلاب الفرقة الرابعة شعبة الرياضيات بکلية التربية-جامعة العريش، وتوصل البحث إلى فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات بکلية التربية.
The current research aimed at measuring the effectiveness of  a proposed  self-regulation learning  based  program for developing creative teaching skills for the student teachers  of mathematics department at the education faculty. To chieve this , a list of creative teaching skills is limited which  is needed to be developed for the student teachers of mathematics department at the faculty of education . The experimental treatment tools are  prepared which are  represented in the proposed self-regulation learning based program. Also,the tool of measurement is prepared which is represented in observation card of creative teaching skills . The experimentation  is conducted  on  a group  of the students of  fourth year of mathematics department at the faculty of education, Arish University . The research revealed the  effectiveness  of a proposed  self-regulation learning based program in developing creative teaching  skills for the student teachers of mathematics department of faculty of education.

الكلمات الرئيسية