فاعلية برنامج مقترح قائم على المحطات العلمية المدمجة في تنمية مهارات التفکير التأملي والبراعة الرياضية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى الطلاب المستجدين بکلية التربية شعبة الرياضيات The Effectiveness of A Proposed Program Based on Blended Scientific Stations in Developing Reflective Thinking Skills, Mathematical Proficiency and Attitude towards th

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة مدينة السادات

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استقصاء فاعلية برنامج مقترح قائم على المحطات العلمية المدمجة في تنمية مهارات التفکير التأملي والبراعة الرياضية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى الطلاب المستجدين بکلية التربية شعبة الرياضيات، ومن خلال الاطلاع على الأدبيات التربوية والدراسات السابقة المرتبطة بمجالات البحث تم إعداد إطار نظري عنها، وبناء قائمة بمهارات التفکير التأملي وأخرى بمکونات البراعة الرياضية التي ينبغي تنميتهما لدى الطلاب المستجدين بکلية التربية شعبة الرياضيات، وتصميم البرنامج المقترح بکافة عناصره وأدواته، وإعداد أداوت البحث وتمثلت في اختبار مهارات التفکير التأملي وآخر للمکونات العقلية للبراعة الرياضية ومقياس للرغبة المنتجة نحو الرياضيات وآخر للاتجاه نحو مهنة التدريس لدى الطلاب المستجدين بکلية التربية شعبة الرياضيات.
   وتم الاستعانة بمنهج البحث المختلط والذي أتاح الدمج بين استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القبلي بعدي لمجموعتين تجريبية وضابطة، والمنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة البحث من (86) طالب وطالبة بالفرقة الأولى بشعبة الرياضيات عام بکلية التربية جامعة مدينة السادات، تم توزيعهم عشوائيا على مجموعتين أحداهما مجموعة تجريبية وعددها (42) طالب وطالبة، ومجموعة ضابطة وعددها (44) طالب وطالبة، وأظهرت نتائج البحث تحسن مهارات التفکير التأملي ومستويات مکونات البراعة الرياضية وأبعاد الاتجاه نحو مهنة التدريس لدى طلاب المجموعة التجريبية بالمقارنة بنتائج المجموعة الضابطة، مما أشار إلى تحقق فاعلية البرنامج المقترح وأهمية التوصية بتعميم مواده التعليمية وأدواته وتصميمه المنهجي على الطلاب المستجدين بکليات التربية شعبة الرياضيات
The current research aimed to investigate the effectiveness of a proposed program based on blended scientific stations in developing reflective thinking skills, mathematical proficiency and attitude towards the teaching profession of faculty of education freshmen at Mathematics section. Through reviewing the educational literature and previous studies related to the fields of research, a theoretical overview was prepared about it, and a two lists of reflective thinking skills that should be developed for faculty of education freshmen at Mathematics section, and the design of the proposed program with all its elements and tools, and the preparation of research tools, which consisted of a test of reflective thinking skills, another for the mental components of mathematical proficiency, a scale of productive desire in mathematics, and another for attitude towards the teaching profession of faculty of education freshmen at Mathematics section.
   The mixed research approach was used, which allowed combining the use of The quasi-experimental pre-posttest with the descriptive analytical approach. The research participants were 86 first year, general Mathematics section students at Faculty of Education, University of Sadat City. The participants were assigned into two groups: an experimental group (No= 42) and a control group (No= 44). The results of the research revealed that there were a development in reflective thinking skills, mathematical proficiency components levels and the dimensions of attitude towards the teaching profession of the participants of the experimental group compared to the results of the control group. Thus, it was concluded that the proposed program was effective and it was recommended to generalize the program's educational materials, instruments and design to Faculties of Education Freshmen at Mathematics Section.

الكلمات الرئيسية