التفکير الجبري: مهاراته وتنميته بمراحل التعليم العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث الى تحديد مهارات التفکير الجبري وبرامج تنميتها لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي، وتکونت عينة البحث من (40) تلميذاً تم تقسيمهم الى مجموعتين : مجموعة تجريبية عددها (21) تلميذاً درسوا وحدتي الجبر الاعداد الحقيقية والعلاقة بين متغيرين  باستخدام برنامج اثرائي قائم علي المنطق الرياضي  ومجموعة اخرى ضابطة عددها (19) تلميذاً درسوا وحدتي الجبر بالطريقة المعتادة، وتم تطبيق اختبار مهارات التفکير الجبري قبليا وبعديا على المجموعتين،  واظهرت النتائج فعالية برنامج قائم علي المنطق الرياضي في تنمية تلک المهارات، وفي ضوء ما اسفرت عنه نتائج البحث، تم تقديم مجموعة من التوصيات کان من ابرزها الاهتمام بتقديم بعض موضوعات المنطق الرياضي  في منهج الرياضيات  للمرحلة الاعدادية .
The research aimed to identify algebraic thinking skills and verify the effectiveness of mathematical logic in developing it among second-grade preparatory school pupils. The research sample consisted of (40) pupils divided into two groups. An experimental group (21) pupils studied the two algebra units (real numbers and the relationship between two variables) using mathematical logic, and a control group (19) pupils studied the two units of algebra in the usual method. The results showed that mathematical logic is effective in developing these skills. Considering these results, the research presented a set of recommendations, the most prominent of which was the interest in presenting some topics of mathematical logic in the mathematics curriculum for the preparatory school.

الكلمات الرئيسية