برنامج قائم على استخدام مکونات البراعة الرياضية لتنميةمهارات التدريس الإبداعي لدى معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية - الکويت alotaibi-79@hotmail.com

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على استخدام مکونات البراعة الرياضية لتنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بدولة الکويت، واتبع الباحث المنهج التجريبي، وتکونت عينة البحث من (32) معلمًا ومعلمة کمجموعة تجريبية واحدة من معلمي الرياضيات للمرحلة المتوسطة الذين يعملون في مدارس التعليم العام الحکومي في الکويت حيث تمّ اختيارهم بطريقة قصدية، وتحددت أداة البحث في بطاقة ملاحظة تکونت من (27) فقرة.
وتوصلت نتائج البحث إلى أن متوسط الأداء التدريسي لأداة بطاقة الملاحظة في مهارات التدريس الابداعي ( الطلاقة والمرونة والأصالة) حققت متوسطات حسابية (2.37) و(2.57) و(2.41) على الترتيب ، وهذا يدل على توافر هذه المهارات بدرجة ضعيفة ، وهي غير کافية ، وکشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسط استجابات عينة البحث في التطبيق (القبلي– البعدي) لبطاقة ملاحظة مهارات التدريس الابداعي لصالح التطبيق البعدي، ووجود حجم أثر للبرنامج التدريبي القائم على استخدام مکونات البراعة الرياضية على تنمية مهارات التدريس الابداعي لدى معلمي الرياضيات للمرحلة المتوسطة في الکويت بقيمة (0.642).
The aim of Research was to identify the effectiveness of a program which is based on the use of component of mathematical proficiency to develop the creative teaching skills of mathematics teachers in Kuwait, the researcher followed the experimental approach. A sample of 32 teachers as an experimental group was one of the middle-level mathematics teachers who worked in the public education schools province, where they were randomly selected. The survey tool was identified on a note card formed of (27) paragraph.
The results of the Research found that the median teaching performance of the observational card tool in creative teaching skills (fluency, flexibility, and originality) achieved mathematical averages of (2.37), (2.57), and (2.41) respectively, which indicates that these skills are weak and inadequate. The results of the Research revealed that there is a statistically significant difference between the average responses of the Research sample in the application (pre-post) of the card of observing creative teaching skills for the benefit of the remote application. The impact of component of mathematical proficiency training program on the development of creative teaching skills of middle-level mathematics teachers in Ahmadi Province, Kuwait, is estimated at: ) 0.642 )

الكلمات الرئيسية