تصورات معلمي الرياضيات في سلطنة عُمان نحو التطوير المهني القائم على بحث الدرس Lesson Study وعلاقتها ببعض المتغيرات Perceptions of mathematics teachers in the Sultanate of Oman towards the Lesson Study-Based Professional Development and its relationship with some variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم مناهج وتدريس الرياضيات جامعة السلطنة قابوس، سلطنة عمان

2 مشرف عام رياضيات وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى استقصاء تصورات معلمي الرياضيات نحو التطوير المهني القائم على بحث الدرس، وما إذا کانت هذه التصورات تختلف باختلاف النوع ، وعدد سنوات الخبرة، ولتحقيق أهداف الدراسة طُوّرت استبانة مکونة من (38) عبارة، وموزعة على ثلاثة مجالات، وهي: الفرص المهنية التي يوفرها تطبيق بحث الدرس، ومتطلبات تطبيق بحث الدرس، وتحديات تطبيق بحث الدرس.تکونت عينة الدراسة من (114) معلماً ومعلمةً من معلمي الرياضيات في خمس محافظات تعليمية بسلطنة عمان، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات معلمي الرياضيات نحو التطوير المهني القائم على بحث الدرس کانت بدرجة عالية، وأن هناک فرقاً دالاً إحصائيا في تصورات معلمي الرياضيات نحو التطوير المهني القائم على بحث الدرس يُعزى لمتغير النوع لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لعدد سنوات الخبرة، وأوصت الدراسة بأهمية تقديم الدعم اللازم للمعلمين وتمکينهم من تطبيق بحث الدرس في المدرسة من خلال استهدافهم بالمزيد من البرامج والدورات المهنية التي تعزّز خبراتهم التدريسية، وبما يحسّن من تعلّم طلبتهم في المواقف التعليمية.
The study aimed to investigate mathematics teachers’ perceptions of the Lesson Study-Based Professional Development, and whether these perceptions differ according to gender and years of experience, and to achieve the aims of the study, a questionnaire was developed consisting of (38) phrases, and distributed into three domains: The professional opportunities offered by the lesson Study application, Lesson Study Application Requirements, and Lesson Study Application Challenges. The study sample consisted of (114) males and females mathematics teachers in five educational governorates in the Sultanate of Oman. The results of the study showed that the perceptions of mathematics teachers towards the Lesson Study- based professional development were of a high degree, and that there were statistical significant differences in these perceptions due to the variable gender in favor of females, and there were no statistically significant differences due to years of experience. The study recommended the importance of providing support and teaching materials to enable teachers to implement the lesson study in schools.

الكلمات الرئيسية