فاعلية وحدة مطورة في الرياضيات قائمة علي مدخل STEM ومعايير الممارسة الرياضية CCSSM لتحسين قدرة تلاميذ المرحلة الإعدادية على حل المشکلات الرياضية الحياتية The Effectiveness of an Advanced Unit based on STEM approach and Mathematical Practice Standards CCSSM for Developing the ability of middle school students to solve real-life mathematical problems

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية وحدة مطورة في الرياضيات قائمة على مدخل STEM ومعايير الممارسة الرياضية CCSSM لتحسين قدرة تلاميذ المرحلة الإعدادية في حل المشکلات الرياضية الحياتية . وقامت الباحثة بإعداد الوحدة المطورة ودليل المعلم لتدريس الوحدة تم إعداد وضبط أدوات البحث التي تضمنت اختبار مهارات حل المشکلات الرياضية الحياتية. وتم تطبيق الوحدة المطورة علي عينة مکونة من (60) تلميذ من تلاميذ الصف الأول الإعدادي في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2018/ 2019. وتم استخدام المنهج التجريبى وباستخدام التصميم شبه التجريبي تصميم ذو المجموعتين التجريبية والضابطة ذات القياسين القبلي والبعدي. وتوصل البحث إلي وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0,01( بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لإختبار حل المشکلات الرياضية الحياتية ککل ومهاراته الفرعية لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج تمت التوصية بضرورة تنظيم البرامج التدريبية لمعلمي الرياضيات في المراحل الدراسية وقبل الخدمة کافة نحو مدخل STEM ومعايير الممارسة الرياضية CCSSM في تدريس الرياضيات.
The current research aimed to identify the effectiveness of an improved unit in mathematics based on STEM entrance and CCSSM mathematical practice standards to improve the ability of middle school students to solve life problems. The researcher prepared the developed unit and the teacher's guide to teach the unit. Research tools were prepared and modified, which included testing the skills of solving mathematical reallife problems. The developed unit was applied to a sample of (60) middle school pupils in the second semester of the 2018/2019 academic year. The experimental methodology was used and by using the quasi-experimental design, the design of the two groups of experimental and control with two pre- and post-measurements was used. The research found that there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the scores mean of the experimental and control groups in the post application of the test of solving real-life mathematical problems as a whole and its sub-skills benefit  in favour of the experimental group. In light of the results, it was recommended to organize training programs for mathematics teachers in all academic and pre-service stages towards the STEM approach and the CCSSM mathematical practice standards in teaching mathematics.

الكلمات الرئيسية