برنامج قائم على التلمذة المعرفية في تدريس الرياضيات لتنمية التنور الرياضي وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية A Program Based on Cognitive Apprenticeship in Mathematics Instruction for Developing Mathematical Literacy and Reducing Mind Wandering among Primary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية- جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أثر برنامج قائم على التلمذة المعرفية في تدريس الرياضيات لتنمية التنور الرياضي وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التجريبي، حيث تکونت عينة البحث من (38) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، ثم تم إعداد مواد وأدوات البحث متمثلة في البرنامج (دليل المعلم وأوراق عمل التلاميذ)، واختبار للتنور الرياضي، ومقياس للتجول العقلي، وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيقيين القبلي والبعدي لاختبار التنور الرياضي ککل وفي جميع أبعاده، ولمقياس التجول العقلي لصالح التطبيق البعدي، وأوصى البحث بضرورة تضمين أبعاد التنور الرياضي في مقررات الرياضيات في المراحل التعليمية المختلفة، وإجراء دراسات أخرى عن ظاهرة التجول العقلي وأثرها على التعلم.
The aim of this research is to find out the effect of a program, based on cognitive apprenticeship in mathematics instruction, on developing mathematical literacy and reducing mind wandering among elementary school students. To achieve this aim, the experimental approach was used, where the research sample consisted of (38) male and female students from the fifth grade of primary school. Then, the researcher prepared: research materials, instruments represented in the proposed program (teacher's guide and student work papers), a test of mathematical enlightenment, and a measure of mental wandering. The research instruments were applied on the research group before and after the research. The results of the research showed a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average grades of the research group students in the pre and post applications of mathematical literacy test as a whole and in all its dimensions and for the mind wander scale in favor of the post application. The research recommended the need to include Mathematical Literary dimensions in the different learning stages and to conduct further studies about mind-wandering phenomenon and its effect on learning. 

الكلمات الرئيسية