فاعلية برنامج مقترح في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة بالاستعانة ببيئة تعلم ذکية قائمة على انترنت الأشياء لتنمية مهارات التدريس الرقمي واستشراف المستقبل والتقبل التکنولوجي لدي الطالبات معلمات الرياضيات Effectiveness of a proposed program in light of Fourth Industrial Revolution requirements using asmart learning En

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية البنات – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الي التحقق من فاعلية برنامج مقترح في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة بالاستعانة ببيئة تعلم ذکية قائمة على انترنت الأشياء لتنمية مهارات التدريس الرقمي واستشراف المستقبل والتقبل التکنولوجي نحو انترنت الأشياء لدي الطالبات معلمات الرياضيات. ولتحقيق الهدف من البحث تم اعداد قائمة بمتطلبات الثورة الصناعية الرابعة الواجب توافرها ببرامج إعداد المعلم. کما تم اعداد برنامج مقترح في ضوء هذه المتطلبات حيث صيغت أهدافه الإجرائية وأسسه ومحتواه التعليمي واستراتيجيات وأنشطة التدريس ومصادر التعلم وأساليب التقويم. کما تم اعداد دليل کلا من المدربة والمتدربة وفقا للبرنامج المقترح. واعتمد البحث على التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة مع اجراء القياس (القبلي-البعدي) لأدوات البحث، حيث تمثلت مجموعة البحث في (18) طالبة شعبة الرياضيات بجامعة المجمعة. کما تم التطبيق القبلي لأدوات البحث المتمثلة في (اختبار لقياس الجانب المعرفي وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي لمهارات التدريس الرقمي ومقياس استشراف المستقبل ومقياس التقبل التکنولوجي نحو انترنت الأشياء) على مجموعة البحث، کما قُدمت المعالجة التدريبية لهم عبر البرنامج المقترح، وبعد الانتهاء منها طُبقت أدوات البحث بعديا. ومن خلال رصد البيانات ومعالجتها احصائيا باستخدام الأساليب اللابارامترية، أسفر البحث عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوي دلالة (    0.01) بين متوسطي رتب درجات الطالبات معلمات الرياضيات في القياسين القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي. واقترح البحث عدة توصيات تمثل أهمها في ضرورة تطوير برامج اعداد الطالبات معلمات الرياضيات بکليات التربية في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، بحيث تستهدف تنمية مهارات التدريس الرقمي لتنمية قدرتهم على دمج الأدوات التکنولوجية وتطبيقها في تدريس المحتوي الرياضي، بالإضافة الى تصميم مقرر طرق تدريس الرياضيات بالمستوي السابع والثامن بکليات التربية في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، بغرض تنمية مهارت التدريس الرقمي واستشراف المستقبل والتقبل التکنولوجي نحو انترنت الاشياء.
The current research aimed to investigate the effect of a suggested program in light of Fourth Industrial Revolution Requirements using asmart learning Environment Based on Internet of Things for developing digital teaching skills, Envisioning the future and Technological Acceptance towards the Internet of Things (IoT) for mathematics prospective teachers. To achieve the goal of the research, a list of Fourth Industrial Revolution Requirements that must be included in teacher preparation programs were prepared; the proposed program was prepared in light Fourth Industrial Revolution Requirements, as its procedural objectives were formulated. Its foundations, content, training strategies, activities, learning resources, and evaluation methods were organized. Trainer and trainee guides were prepared according to suggested program; the research depended on experimental design based on one group with conducting pre- and post-measurements of research instruments. The research group consisted of (18) mathematics prospective teachers enrolled in the eighth stage of the faculty of education, Majmaah university. The research instruments were pre- administered. These are a test of the cognitive domain, an observation checklist of digital teaching skills, ascale of envisioning the future and a scale of technological acceptance towards the IoT, then the training treatment was introduced to student- teachers through proposed program, and after completing it the research instruments were post- administered. The data were statistically analyzed using non- parametric methods. The research results revealed that; there was a statistically significant different at the (  0.01) level of significance between the mean ranks of the scores of mathematics prospective teachers in pre- and post-administration of research tools in favor of the post administration. The most important recommendations are the necessity of developing program for preparing mathematics prospective teachers in faculties of education in the light of Fourth Industrial Revolution Requirements. The training programs should aim to develop digital teaching skills of students- teachers to integrate technology tools and implementing them in the process of teaching mathematics content. Moreover, it is necessary to design a course for teaching methods of mathematics in the seventh stage in the faculties of education in the light of Fourth Industrial Revolution Requirements, to develop digital teaching skills

الكلمات الرئيسية