وحدة مقترحة في الرياضيات المعيشية قائمة على التعليم الحاني لتنمية بعض المفاهيم والمهارات الرياضية والعناية بالذات لدى التلاميذ المعاقين عقليًا القابلين للتعلم بمدارس التربية الفکرية A Proposed Unit in Living Mathematics Based on Gentle Teaching, to Develop Some Mathematical Concepts and Skills, Self-Care Among Mentally Handicapped Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد (المشارک) کلية التربية - جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى بناء وحدة مقترحة في الرياضيات المعيشية قائمة على التعليم الحاني (الملطف) لتنمية بعض المفاهيم والمهارات الرياضية والعناية بالذات لدى للتلاميذ المعاقين عقليًا القابلين للتعلم بالصف السادس الابتدائي بمدارس التربية الفکرية.
       واعتمد البحث في إجراءاته على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة والقياسين القبلي والبعدي, حيث هدف القياس القبلي إلى التعرف على المستوى الأولي للتلاميذ في المتغيرات التابعة قبل بدء التجربة, في حين هدفت الاختبارات البعدية إلى التعرف على فاعلية استخدام المتغير المستقل في تنمية المتغيرات التابعة.
   وتکونت عينة البحث من ستة تلاميذ بالصف السادس الابتدائي في مدرسة التربية الفکرية بالباجور محافظة المنوفية, تتراوح أعمارهم ما بين (13-16) عامًا, وتبلغ درجة ذکائهم بين (50-75) درجة على مقياس ذکاء ستانفورد بينيه.
       وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α ≤ 0,01) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات القياس المختلفة (اختبار المفاهيم الرياضية - بطاقة ملاحظة المهارات الرياضية - مقياس تقدير العناية بالذات) لدى التلاميذ المعاقين عقليًا القابلين للتعلم لصالح التلاميذ في التطبيق البعدي.
        وعلى ضوء النتائج السابقة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات؛ ومنها: ضرورة توفير مناهج للرياضيات تلبي احتياجات التلاميذ المعاقين عقليًا القابلين للتعلم, وتيسر عملية اندماجهم في المجتمع, وإجراء مزيد من الدراسات المستقبلية حول بناء برامج مقترحة في الرياضيات قائمة على التعليم الحاني لتنمية نواتج التعلم المختلفة لدى تلک الفئة من التلاميذ.
    The research aimed at constructing a proposed unit in living mathematics based on gentle teaching to develop some mathematical concepts and skills and self- care among mentally handicapped pupils who are able to learn at six grade intellectual education schools.
    The research depended on Quasi- experimental one group design in its procedures and pre-post test. The pre-test aimed at recognizing the initial level of the pupils in the dependent variables before experimentation. The post test aimed at recognizing the effectiveness of using independent variable in developing the independent variables.
      The research sample consisted of six pupils in sixth grade of intellectual education school in Bagour, Menoufia Governorate. Their ages are between (13-16) years old. Their intelligence degree is between (50-75) degrees on Stanford Binet intelligence scale.
       The results revealed that there were  statistically significant differences at (α ≤ 0.01) level between the mean Scores of the research group pupils in pre- post administrations of different measure scales (mathematics concepts test- mathematical skills note card - Self-care scale) among mentally handicapped pupils who are able to learn in favor of post administration pupils.
         In the light of the previous results some recommendations and conclusions were presented as follows: There is a necessity to develop mathematics curriculum to meet the needs of mentally handicapped students who are able to learn and facilitate the process of their integration in society, and conducting more future studies on constructing proposed programs in mathematics based on gentle education to develop the different learning outcomes of those pupils.

الكلمات الرئيسية