أثر استخدام التعليم المتمايز في تنمية حل المشكلات الرياضياتية ومهارات التفكير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The effect of Using Differentiated Instruction in Developing Mathematical Problem Solving and Visual Thinking Skills Among Middle School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم أول أ رياضيات - وزارة التربية والتعليم

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة  أثر استخدام التعليم المتمايز في تنمية حل المشكلات الرياضياتية ومهارات  التفكير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وتكونت عينة البحث من ( 70 ) تلميذاً وتلميذة من مدرستي ( الوقف الإعدادية والشهيد هشام يونس الإعدادية ) بإدارة الوقف التعليمية التابعة لمديرية قنا للتربية والتعليم ، تم تقسيمهم إلي مجموعتين ( ضابطة وتجريبية ) ، ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحث بإعداد أداتا البحث الآتية :

اختبار مهارات حل المشكلات الرياضياتية
اختبار مهارات التفكير البصري

وتلخصت أهم النتائج التي توصل إليها البحث فيما يأتي :

وجود فروق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار  مهارات حل المشكلات الرياضياتية ككل والمهارات الفرعية التابعة له لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي .
وجود فروق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار مهارات التفكير البصري ككل والمهارات الفرعية التابعة له لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي.

The research aimed to study the effect of using differentiated education in developing mathematical problem solving and visual thinking skills among middle school students. The research sample consisted of (70) male and female students from the two schools (Al-Waqf Preparatory School and Al-Shaheed Hisham Younis Preparatory School) in the Waqf Educational Administration of the Qena Directorate of Education. They were divided into two groups (control and experimental). To achieve the goal of the research, the researcher prepared the following research tools :
- Testing mathematical problem solving skills.
- Testing visual thinking skills .
The most important findings of the research were summarized as follows :
1- There are statistically significant differences between the average scores of the control and experimental groups in the test of mathematical problem-solving skills as a whole and its sub-skills in favor of the students of the experimental group in the post-application .
2- There are statistically significant differences between the average scores of the control and experimental groups in the visual thinking skills test as a whole and its sub-skills in favor of the students of the experimental group in the post-application .

الكلمات الرئيسية