فعالية مُدخل التعلم العميق في تنمية التفکير السابر والبراعة الرياضية وخفض التجول العقلي لدي طلاب المرحلة الثانوية Effectiveness of Deep learning approach In developing Probe thinking, Mathematical Proficiency and Reducing Mind-wandering towards mathematics of secondary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم أول (أ) رياضيات وزارة التربية والتعليم

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة  فعالية مُدخل التعلم العميق في تنمية التفکير السابر والبراعة الرياضية وخفض التجول العقلي لدي طلاب المرحلة الثانوية وتکونت عينة البحث من (70) طالباً وطالبة من مدرستي (الشهيد حسني عبادي الثانوية والمراشدة الثانوية) بإدارة الوقف التعليمية التابعة لمديرية قنا للتربية والتعليم، تم تقسيمهم إلي مجموعتين (ضابطة وتجريبية).
 ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحث بإعداد الأدوات الآتية:
-          اختبار مهارات التفکير السابر للصف الأول الثانوي
-          اختبار البراعة الرياضية  للصف الأول الثانوي
-          مقياس التجول العقلي نحو الرياضيات  
وتلخصت أهم النتائج التي توصل إليها البحث فيما يأتي :
1-        وجود  فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في مهارات التفکير السابر ککل والمهارات الفرعية التابعة له لصالح طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي .
2-       وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في مهارات البراعة الرياضية ککل والمهارات الفرعية التابعة له لصالح طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي
3-       وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في مقياس التجول العقلي نحو الرياضيات ککل والمهارات الفرعية التابعة له لصالح طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي .
The current research aimed to discover the Effectiveness of Deep learning approach In developing Probe thinking , Mathematical Proficiency and Reducing Mind-wandering towards mathematics  of secondary school students  ,The research sample consisted of the First -grade preparatory( 70) students  from two preparatory schools in The martyr Hosni Abadi Secondary School and Al-Marashdeh Secondary School, Al-Wakf Educational  Administration , Qena Four tools were developed and/or  used in the present research:
-Test of  Probe thinking skills for Secondary first grade students.
-Test of  Mathematical Proficiency for Secondary first grade students
- Scale of  Reducing Mind-wandering towards mathematics
The research result revealed the effectiveness of using :
1 – There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the test of Probe thinking skills As a whole and its sub-skills for students of the experimental group in the dimensional application.
2- There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the test of Mathematical Proficiency skills As a whole and its sub-skills for students of the experimental group in the dimensional application.
3-There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the Scale of Reducing Mind-wandering towards mathematics As a whole and its sub-skills for students of the experimental group in the dimensional application.

الكلمات الرئيسية