أثر الدمج بين بيئات CAS و DGS التفاعلية في التفکير الهندسي لدى طلبة التعليم العام في سلطنة عمان في ضوء معتقداتهم نحوها The effect of integration interactive CAS & DGS environments on Geometric thinking on general education students in the light of their beliefs towards these environments

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج و طرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة السلطان قابوس

2 مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقصي أثر دمج بيئات CAS وDGS التفاعلية في التفکير الهندسي لدى طلبة التعليم العام بسلطنة عمان في ضوء معتقداتهم نحوها. واستُخدم التصميم شبه التجريبي لمجموعتين (ضابطة وتجريبية). وقد بلغ عدد أفراد عينة الدراسة (100) من طلاب الصف الصف الحادي عشر من محافظة شمال الباطنة، اختيروا بطريقة عشوائية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبانة المعتقدات نحو بيئات CAS وDGS التفاعلية والمکونة من(40) فقرة لتصنيف أفراد الدراسة، کما استُخدم اختبار التفکير الهندسي، المکون من (17) فقرة من نوع اختيار من متعدد. وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات لأدوات الدراسة بالطرق المناسبة، ووجدت أنها مقبولة لأغراض هذه الدراسة. أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً عند (0.05=α) في تحسن  التفکير الهندسي يُعزى لطريقة التدريس لصالح دمج بيئات CAS وDGS التفاعلية مقابل الطريقة الإعتيادية. وقد أوصت الباحثة بالاستفادة من نتائج هذه الدراسة، والإهتمام بإمکانيات الدمج بين بيئات CAS وDGS التفاعلية في تدريس موضوعات الرياضيات.
The study aimed to investigate the effect of integrating interactive CAS and DGS environments in Geometric thinking among public education students in the Sultanate of Oman in light of their beliefs towards them. The quasi-experimental design was used for two groups (control and experimental). The study sample included (100) eleventh-grade students from Al-Batinah North Governorate, who were randomly selected. In order to achieve the study objectives, Beliefs Towards the Interactive CAS and DGS Environments Questionnaire was used and it consisted of (40) items to classify the study members. Geometric Thinking Test was also used and it consisted of (17) paragraphs of multiple choice type. The validity and reliability indications of the study tools were extracted appropriately and it was found acceptable for the study purposes. The results showed that there was a statistically significant difference at the level of (α=0.05) in the improvement of Geometric thinking attributed to the teaching method in favor of the method of integrating interactive CAS and DGS environments versus the usual method. According to the results of this study, the researcher recommended paying attention to the possibilities of integrating the interactive CAS and DGS environments in teaching mathematics topics.

الكلمات الرئيسية