واقع امتلاک المتخصصون في الرياضيات بجامعة حفر الباطن للمعرفة التربوية التکنولوجية وفق إطار (TPACK) The reality of mathematics specialists in University of Hafr Al-Batin having technological pedagogical knowledge according to the (TPACK) framework

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک جامعة حفر الباطن

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن واقع امتلاک المتخصصون في الرياضيات بجامعة حفر الباطن للمعرفة التربوية التکنولوجية وفق إطار (TPACK)، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث باعتماد أداة دراسة الباحثين (Schmidt, Baran, Thompson, Mishra, Koehler, and Shin)؛ التي تم التحقق من صدقها وثباتها، المتمثلة باستبانة تحتوي على (29) عبارة موزعة على سبعة مجالات، وهي: المعرفة التکنولوجية (TK)، ومعرفة المحتوى (CK)، والمعرفة التربوية (PK)، والمعرفة التربوية اللازمة لتدريس المحتوى (PCK)، والمعرفة التکنولوجية اللازمة لتدريس المحتوى (TCK)، والمعرفة التربوية اللازمة لتوظيف التکنولوجيا في التدريس (TPK)، والمعرفة التربوية والتکنولوجية اللازمة لتدريس المحتوى (TPCK)، وقد تم تطبيق الاستبانة على عينة مکونة من (62) من أساتذة الرياضيات في جامعة حفر الباطن بمختلف رتبهم الأکاديمية. وخلصت الدراسة إلى أن المعرفة التربوية التکنولوجية لعينة الدراسة کانت مرتفعة، کما خلصت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في امتلاک المتخصصون في الرياضيات بجامعة حفر الباطن للمعرفة التربوية التکنولوجية وفق إطار(TPACK) تعزى لمتغير الرتبة الأکاديمية الأقل، ولمتغير الکلية ولصالح کلية العلوم، بينما لم تظهر الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس وسنوات الخدمة، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة إجراء دراسات مقارنة بين التخصصات العلمية والأدبية.
Associate Professor of Curriculum and Teaching Methods, University of Hafr Albatin
This study aimed to reveal the reality of mathematics specialists in University of Hafr Al-Batin having technological pedagogical knowledge according to the framework of (TPACK), and to achieve the goals of the study, the researcher adopted the researchers study tool (Schmidt, Baran, Thompson, Mishra, Koehler, and Shin, 2009); its validity and reliability have been verified. The instrument used in the current study was a questionnaire containing (29) items distributed in seven sub-scales: technology knowledge (TK), content knowledge (CK), pedagogical knowledge (PK), pedagogical content knowledge (PCK), and technological content knowledge (TCK), Technology Pedagogical Knowledge (TPK), and Technology Pedagogical Content Knowledge (TPCK). The questionnaire has been applied on a sample consisting of (62) specialists of mathematics at the University of Hafr Al-Batin in their various academic level.
The results of the study concluded that the pedagogical knowledge technology of the study sample was high; moreover, the results indicated that there are statistically significant differences in the mathematics specialists' in University of Hafr Al-Batin for technological knowledge according to the framework (TPACK) attributed to the lower academic level variable and college location For the benefit of the College of Science. While the study did not show statistically significant differences attributable to the gender variable and years of experience, and in light of the study results, the researcher recommended the need to make comparative studies between the scientific and literary specialties.              

الكلمات الرئيسية