مدى تمکن الطلبة المعلمين تخصص الإعاقة السمعية من کفايات تدريس الرياضيات للصم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية، جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء طبيعة کفايات تدريس الرياضيات للتلاميذ الصم، ومدى امتلاک الطلبة المعلمين في تخصص الإعاقة السمعية لهذه الکفايات، بالإضافة إلى الکشف عن الفروق بين الجنسين في مدى التمکن من کفايات تدريس الرياضيات، ووظف المنهج الوصفي، فاستخدمت نتائج الطلبة في المعرفة الرياضية واستبانة الکفايات لوصف واستقصاء کفايات تدريس الرياضيات للتلاميذ الصم، والتوصل إلى مدى معرفتهم الرياضية بالمفاهيم والمهارات الأساسية المتضمنة في محتوى مناهج رياضيات المرحلة الابتدائية، وبناء على نتائج البحث قدمت الدراسة توصيات عملية لزيادة فاعلية مسار الإعاقة السمعية في کلية التربية. 
This study aims to investigate the nature of the competencies of teaching mathematics to deaf pupils and the possession of student-teachers majoring in hearing Handicapped for these skills. In addition, this study aims to revel the differences between male and female regarding these competencies and mathematics knowledge. The study employs descriptive approach, where students' mathematics knowledge and responses to a questionnaire are analyzed to describe their skills and competencies of teaching mathematics to deaf students and their basic knowledge of  mathematics concepts and skills in elementary school. Based on the research results, the study provides practical recommendations to increase the effectiveness of hearing Handicapped major in schools of education.

الكلمات الرئيسية