المناهج القائمة علي التميز وتنمية القيم الاقتصادية ومهارات اتخاذ القرار والتحصيل الرياضي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة فاعلية تدريس برنامج في الرياضيات قائم علي فکرة المناهج القائمة علي التميز  لتنمية القيم الاقتصادية ومهارات اتخاذ القرار والتحصيل الرياضي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية.
وقد قامت الباحثة ببناء برنامج التميز في الرياضيات (بعد الاطلاع علي مواقع الانترنت والکتب  الخاصة بموضوع البحث، وتجربة اسکتلندا في المناهج القائمة علي التميز حيث نجحت في تحقيق التميز للمتعلم من مرحلة رياض الأطفال وحتي المرحلة الجامعية)،وتکون البرنامج من وحدتين (النقود – الادخار)، وتدريسه باستخدام بعض استراتيجيات التدريس الفعال (حل المشکلات،العصف الذهني......)، وقامت الباحثة بإعداد أدوات القياس والتي تضمنت اختبار التحصيل الرياضي، واختبار القيم الاقتصادية، واختبار اتخاذ القرار،وتم التحقق من صدق وثبات هذه الأدوات.
وتکونت مجموعة البحث من (22) تلميذاً وتلميذة بالصف الأول الابتدائي، واتبعت الباحثة منهج بحث المجموعة الواحدة من خلال تطبيق أدوات القياس قبليا علي عينة البحث ثم تدريس البرنامج لهم ثم تطبيق أدوات القياس بعديا علي نفس العينة، وﯾﻧﺎﺳب ﻫذا اﻟﺗﺻﻣﯾم اﻟﺑﺣوث اﻟﺗرﺑوﯾﺔ اﻟﺗﻲ ﺗﻘدم ﻣﻌﺎﻟﺟﺎت ﺟدﯾدة ﻓﻲ ﻣﺣﺗوى ﺑراﻣﺞ وﻣﻧﺎﻫﺞ اﻟﺗﻌﻠﯾم وﻟم ﯾﺳﺑق ﻟﻠتلاميذ  دارﺳﺗﻬﺎ، ﺳواء أﻛﺎﻧت ﻫذﻩ اﻟﻣﻌﺎﻟﺟﺎت ﻓﻲ ﺷﻛل ﻣﻌﺎرف أو ﻣﻬﺎرات جديدة أو ﺣﺗﻰ طرق ﺗدرﯾﺳﯾﺔ ﺣدﯾﺛﺔ، وبتجميع البيانات وتطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة توصلت الباحثة إلي النتائج الآتية:
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي في (اختبار التحصيل الرياضي،واختبار القيم الاقتصادية،واختبار مهارات اتخاذ القرار) لصالح التطبيق البعدي عند مستوي 0.01،مما يدل علي فاعلية البرنامج في تنمية التحصيل الرياضي، والقيم الاقتصادية،ومهارات اتخاذ القرار.
This research aimed at studying the effectiveness of teaching a program in mathematics based on the idea of curriculum for excellence to develop economic values, decision making skills, and mathematical achievement for primary stage students.
The researcher designed the program of curriculum for excellence after viewing internet sites and books related to the research topic as well as the Scottish experience in curriculum for excellence which achieved excellence for the learner from kindergarten to university stage. The program consisted of two units (money and saving) and it was demonstrated through using some effective teaching strategies (problem solving, brain storming …). The researcher designed assessment instruments which included a mathematical achievement test, an economic values test, and a decision making test. The validity and reliability of these instruments were verified.
The research participants included 22 students at the second year, primary stage. The researcher used a single group design through pre-application of the research instruments on the research participants, administration of the program, and finally post-application of the instruments on the same group. This design is suitable for educational researches which present new treatment in the content of programs or curricula that the students have not studied before, whether in the form of new knowledge, skills, or teaching methods.
After gathering data and applying the appropriate statistical treatment, the researcher reached the following results:
There is a statistically significant difference between the mean scores of the research participants in the pre and post-application of the mathematical achievement test, the economic values test, and the decision making test at the 0.01 level in favor of the post-application. This indicates the effectiveness of the program in developing mathematical achievement, economic values, and decision making skills

الكلمات الرئيسية