واقع استخدام التعلم المتمازج في تدريس الرياضيات للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج و طرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية-قسم المناهج و طرق التدريس –جامعة تبوک

2 ماجستير مناهج و طرق تدريس معلم رياضيات بوزارة التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة استخدام التعلم المتمازج في تدريس الرياضيات للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر المعلمين في ضوء المتغيرات(سنوات الخبرة، الدورات التدريبية).
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثين المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (60) معلم تم اختيارهم بطريقة عشوائية من المدارس المتوسطة في مدينة تبوک.
واستخدمت الاستبانة وبطاقة الملاحظة کأدوات لجمع البيانات حيث تم تقسيمهما إلى ثلاث محاور (التخطيط، التنفيذ، التقييم). وکشفت الدراسة أن متوسط استخدام معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک لأسلوب التعلم المتمازج في تدريس الرياضيات بلغ (2.96) بدرجة ممارسة متوسطة. وکان (56%) من عينة الدراسة لم يصل ادائهم إلى الحد الادنى للمستوى المقبول لاستخدام  معلمي الرياضيات للتعليم المتمازج بشکل عام فقد بلغ (63,67) وهو ادنى من المتوسط الحسابي للمستوى المقبول (66.6) لأداة بطاقة الملاحظة. وأشارت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥α) في مستوى استخدام معلمي الرياضيات لاستراتيجيات التعلم المتمازج في تدريس الرياضيات للمرحلة المتوسطة تعزى لمتغيرات الدراسة (الخبرة , عدد الدورات التدريبية) أي أنهم جميعا يستخدمون التعلم المتمازج في تدريس الرياضيات بنفس المستوى. وتم اشتقاق مجموعة من التوصيات في ضوء النتائج .
 
The study aimed to reveal the degree of use of blended learning in mathematics teaching for the Intermediate schools in Tabuk, from the teachers point of view in light of the variables (years of experience and training courses).
To achieve the objectives of the study ,the two researchers used the descriptive approach, and the study sample consisted of (60) teachers selected at random from Intermediate schools in the city of Tabuk .The questionnaire and note cards as tools for data collection were divided into three axes (planning, implementation, evaluation) . The study indicated that the average use of math teachers in intermediate  school in Tabuk for blended learning style  in the teaching of mathematics was (2.96) moderately use. It was 56% of the study sample their performance did not reach the minimum  acceptable use level of mathematics teachers of blended learning  and the arithmetic average of the study indicated that in general has reached (63.67),and it is the lowest of the arithmetic average(66.6 ) of the observation tool. The study pointed to the lack of statistically significant differences at the level of significance (0.05≥α) in the level of the use of mathematics teachers of the blended learning strategies  in teaching of mathematics in the intermediate schools due to the variables of the study (experience, number of training courses) so they all use the blended learning in  teaching mathematics in the same level. A set of recommendations was derived in the light of the results.
 

الكلمات الرئيسية