فاعلية برنامج قائم على استخدام التعلم النقال لتنمية بعض المفاهيم والمهارات الرياضية لدى طلاب کلية التربية مسار صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث بناء برنامج في الرياضيات قائم على استخدام التعلم النقال المعتمد على الهاتف المحمول لتنمية بعض المفاهيم والمهارات الرياضية لدى طلاب کلية التربية بالدمام مسار صعوبات التعلم، ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث قائمة بالمفاهيم والمهارات الرياضية اللازمة لطلاب کلية التربية مسار صعوبات تعلم خلال التربية العملية، وعرضت القائمة على عدد من المحکمين لإقرارها، وتم إعداد اختبار تحصيلي في المفاهيم والمهارات الرياضية التي أسفرت عنها القائمة لتحديد مستوى الطلاب في مفاهيم ومهارات القائمة، وتم التحقق من صدق الاختبار وثباته بتطبيقه على عينة استطلاعية من طلاب کلية التربية بالدمام مسار صعوبات التعلم، وقام الباحث ببناء البرنامج المقترح وإعداد دليل لتدريسه بالاعتماد على التعلم النقال المعتمد على الهاتف المحمول، وطُبق الاختبار التحصيلي قبليًا على عينة من طلاب مسار صعوبات التعلم قوامها 49 طالبًا ، کما تم تدريس البرنامج المقترح لنفس الطلاب لمدة 12 أسبوع بواقع ساعتين في الأسبوع وقام الباحث بتطبيق الاختبار التحصيلي بعديًا، وأسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج المقترح في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طلاب کلية التربية بالدمام مسار صعوبات التعلم، وأوصى الباحث بضرورة تضمين برامج إعداد معلمي صعوبات التعلم مقررات في أساسيات الرياضيات، وأهمية استخدام التعلم النقال المعتمد على الهاتف المحمول في التدريس لطلاب الجامعة وخاصة في المقررات العلاجية والإثرائية.
The research aimed tobuild a program in mathematics based on mobile learning to develop some mathematical concepts and skills among the learning difficulties section students in the Faculty of Education in Dammam and investigate the effectiveness of this program, To achieve thisobjective, the researcher prepared a list of mathematical concepts and skills needed for learning difficulties students in the Faculty of Education during the practical Educationcourse and an achievement test in mathematical concepts and skills and the two tools were Showed to a group of jury members (experts in teaching mathematics , experts in learning difficulties , experts in Measurement and Evaluation) with the aim of judging. After thatthe researcher builta program in mathematics and its manual for teaching based on mobile learning.
The pretest applied on a sample of learning difficulties students from the College of Education in Dammam (49 students), Then the programapplied on the sample for 12 weeks (two hours per week), finallythe posttest applied.
The results of the research indicated thatthe program was effective in the developing some of the mathematical concepts and skillsamong the learning difficulties section students in the Faculty of Education in Dammam.
The researcher recommended that the need to include the preparation of teachers programs learning difficulties courses in math basics, and the importance of the use of mobile learning mobile in teaching university students, especially in remedial courses and enrichment.
 

الكلمات الرئيسية