أثر أسلوب حلّ المشکلات في تنمية التفکير الإبداعي والقــدرات العقلية العليا في مقرر الرياضيات لدى طالبات الصف الثاني المتوسط بالمدينة المنورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المحاضرة بقسم المناهج وطرق التدريس بجامعة طيبة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرّف على أثر أسلوب حلّ المشکلات في تنمية التفکير الإبداعي والقدرات العقلية العليا في مقرر الرياضيات. طُبقت الدراسة على عينة عشوائية بلغت خمساً وثمانين طالبة من طالبات الصف الثاني المتوسط بالمدينة المنورة في العام الدراسي 1426/1427هـ، وُزعن على مجموعتين إحداهما تجريبية مکونة من 42 طالبة درسن بأسلوب حلّ المشکلات، والأخرى ضابطة مکونة من 43 طالبة درسن بالطريقة المعتادة.تکوّنت أدوات الدراسة من اختبار تورانس في صورته الشکلية (ب) المقنن على البيئة السعودية، لقياس قدرات التفکير الإبداعي المتمثلة في الطلاقة والمرونة والأصالة، ومن اختبار تحصيلي-من إعداد الباحثة-لقياس القدرات العقلية العليا المتمثلة في التحليل والترکيب والتقويم.اُستخدم اختبار تحليل التباين متعدد المتغيراتMultivariate Analysis of Variance (MANOVA) عند مستوى دلالة (0,05).وأظهرت النتائج تفوّق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار التفکير الإبداعي، حيث وُجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطيّ درجات طالبات المجموعتين في کلٍّ من الطلاقة والمرونة والأصالة والتفکير الإبداعي إجمالاً لصالح المجموعة التجريبية. کما أظهرت تفوّق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار القدرات العقلية العليا، حيث وُجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطيّ درجات طالبات المجموعتين في کلٍّ من التحليل والتقويم والقدرات العقلية العليا إجمالاً لصالح المجموعة التجريبية، ولم توجد فروق دالة إحصائياً بين المجموعتين في القدرة على الترکيب. وحُسب مربع معامل إيتا (Eta Squared)  الذي أظهر أثراً کبيراً لأسلوب حلّ المشکلات في تنمية التفکير الإبداعي والقدرات العقلية العليا.وأوصت الدراسة إلى ضرورة تبنّي أساليب تدريسية حديثة تجعل من الرياضيات مقرراً أکثر معنى لدى طالبات المرحلة المتوسطة، وإعداد دورات تدريبيـــة للمعلمات ترکز على تنمية التفکير بکافــــة أنواعه.
This study investigated the effect of problem- solving approach on developing creative thinking and higher-thinking levels in Mathematics of second grade intermediate female students. The research instruments were posed to eighty-five randomly selected female participants during the 1426/1427 academic year. The study sample was divided into experimental group students (n=42) received problem- solving based instruction, whereas the control group classmates (n=43) received traditional classroom instruction. The research instruments consisted of (1) Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) (Figural Form B) which was standardized on Saudi environment and aims at measuring creative thinking abilities: fluency, flexibility, and originality; and (2) an achievement test – designed by the researcher- to measure higher-thinking levels: analysis, synthesis, and evaluation. The findings of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) test, at 0.05 level of significance, indicated a statistically significant differences between the two groups in the creative thinking test scores in favor of the experimental group. TheMANOVA test results also indicated statistically significant differences between the two groups in the fluency, flexibility, originality and overall creative thinking abilities in favor of the experimental group. However, the findings of the achievement test determined statistically significant differences between the two groups in analysis and evaluation levels and in the overall higher-thinking abilities. The results also indicated no statistically significant differences between the two groups in the synthesis level.Eta Squared was counted to investigate the effect size which indicated a significant effect of problem- solving approach on developing creative thinking and higher-thinking abilities.The study developed some recommendations including the need for adopting modernized instructional methods that increases the intermediate female students' sense of Mathematics. Moreover, the study suggested establishing special training programs that focus on developing all types of thinking

الكلمات الرئيسية