أثر استخدام الرياضيات العرقية في تحصيل الهندسة لدى الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي واتجاههم نحوها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بالعريش - جامعة قناة السويس قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرف:

أثر استخدام الرياضيات العرقية في تحصيل الهندسة لدى الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي.
أثر استخدام الرياضيات العرقيةفي تنمية الاتجاه نحو الرياضيات لدى الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي.

ولتحقيق هدفي البحث، صاغ الباحث الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:
1)   لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات تحصيل الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي الذين يدرسون باستخدام الرياضيات العرقية (المجموعة التجريبية) ودرجات الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي الذين يدرسون باستخدام الطريقة المعتادة (المجموعة الضابطة) في مادة الرياضيات.
2)   لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي الذين يدرسون باستخدام الرياضيات العرقية (المجموعة التجريبية) ودرجات الطلاب البدو بالصف الخامس الابتدائي الذين يدرسون باستخدام الطريقة المعتادة (المجموعة الضابطة) في مقياس الاتجاه نحو الرياضيات.
وقد تألف مجتمع البحث من مدارس مدينة تُربة في محافظة الطائف حيث طبق الباحث التجربة فيها. واختيرت مدرسة العرقين الابتدائية عشوائياً والتي يوجد فيها ثلاثة فصول للصف الخامس الابتدائي واختير فصلان منها عشوائياً تم توزيعهما إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. وقد کافأ الباحث بين المجموعتين (التجريبية والضابطة)  في بعض المتغيرات مثل (العمر الزمني، المعدل العام، التحصيل السابق في الرياضيات، درجة الذکاء، المستوى التعليمي للوالدين). وشملت المادة العلمية للتجربة وحدة الهندسة والقياس من کتاب الرياضيات للصف الخامس الابتدائي المعتمد للعام الدراسي 1431-1432هـ وأعد الباحث نوعين من الخطط التدريسية، الأولى للمجموعة الضابطة وفق الطريقة المعتادة والثانية للمجموعة التجريبية التي درست باستخدام مدخل الرياضيات العرقية. کما أعد أداتين للبحث هما الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق ذي دلالة إحصائية في الاختبار التحصيلي وفي مقياس الاتجاه نحو الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية. واستکمالاً للبحث، صاغ الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات.
 
The current research aims to find out :

The impact of usingethno mathematics in collecting geometryfor Bedouinfifth grade students'.
The impact of using ethno mathematics in developing the trend towards mathematics to Bedouin fifth grade students'.

To achieve the goals of the research, the researcher formulated two hypotheses Zero following cases :
There's no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of student achievement to Bedouin fifth grade student of primary school who are studyingethno mathematics (experimental group) and degrees of Bedouin students fifth grade at primary school who are studying using the usual way ( the control group ) in mathematics .
There's nostatistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of Bedouin fifth grade student's achievement at primary school who are studyingethno mathematics using (experimental group) and degrees offifth grade Bedouin students at primary school who are studying using the usual way (the control group) in standard trend toward mathematics.
The research community consisted of "Torabah" City Schools in the province of Taif where the researcher applied experiment.
The ethno mathematicsschool was selected randomly where there are three classes of primaryfifth grade and selected two of them were randomly distributed into two groups ; one experimental and the other officer. The researcher rewarded between the two groups (experimental and control) in some of the variables (such as chronological age , the overall rate , a former mathematics achievement , the degree of intelligence , parents educational level). Included scientific material for the experience and the geometry unit of measurement and math book for primary grade fifth approved for the academic year 1431-1432 AH and researcher prepared two types of lesson plans , the first of the control group is according to the usual way and the second is experimental group which studied using ethno mathematics. And prepared two tools to search wich are: achievement test and measure the trend toward mathematics. The results showed the presence of statistically significant difference in the achievement test and in the standerd of the trend towards mathematics in favor of the experimental group . As a complement to the research, the researcher formulated a number of recommendations and suggestions .

الكلمات الرئيسية