معيقات استعمال معلمي الرياضيات برمجية الجيوجبرا ((GeoGebra في تدريس طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض وفقاً لآراء المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وتعليم الرياضيات المشارک کلية التربية- جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة آراء معلمي الرياضيات حول معيقات استعمال برمجية "الجيوجبرا" (GeoGebra) في تدريس طلاب المرحلة الثانوية التي تحدّ من استعمالها في المدارس الثانوية بمدينة الرياض، وطبقت استبانة على عينة عشوائية من معلمي الرياضيات في المرحلة الثانوية بمدينة الرياض بلغت(80) معلما في الفصل الدراسي الأول 1434/1435هـ، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: أن أکثر المعيقات درجة بعامة التي تحدّ من استعمال برمجية "الجيوجبرا" في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية وفقا لآراء المعلمين بلغت (12) أي ما نسبته (48%) من مجمل المعيقات من مثل:عدم توفر جهاز لکل طالب داخل، وکثرة أعداد الطلاب داخل غرفة الصف، وکثافة مقرر الرياضيات،وعدم تدريب المعلمين على البرمجية، وضعف مهاراتهم في استعمال البرمجية،وغلبة الجوانب النظرية على العملية في تدريس الرياضيات الثانوية، وتدني رغبة الطلاب ومهاراتهم التقنية وقلة وعيهم بالاستعمال الأمثل للتقنية. کما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤ 0,05) بين آراء أفراد العينة حول محاور الدراسة الأربعة تعزى إلى سنوات الخبرة،مما يعني اتفاقهم على المعيقات کما ونوعا.
The study aimed to find out the views of mathematics teachers at the secondary school about impediments to use "GeoGebra" software in teaching students that restrict their use in secondary schools in Riyadh, applied a questionnaire to a random sample of mathematics teachers in Riyadh (80) teachers in the The first semester 2013/2014. the study found the results of the most important: the more impediments degree in general that restrict the use of software " GeoGebra " in the teaching of mathematics at secondary schools, according to the views of teachers amounted to (12) which accounted for (48%) of all the impediments, such as: none device for each student inside, the large number of students in the classroom, the intensity of the course of mathematics, non teachers training on the software, the weakness of their skills in the use of software, the Increase of the theoretical in mathematics secondary teaching, low Interests of students and their technical skills, and non awareness of the best use of technology . The study also found that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0,05) between the views of respondents on the four domains of the study due to years of experience, which means agreeing on the quantity and quality impediments.

الكلمات الرئيسية