أثراستخدام نموذج التعلم التوليدي فى تنمية الحس العددي والترابط الرياضي وتقدير الذات لدى التلاميذ المعاقين بصريًا بالصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق التدريس کلية التربية- جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس أثر  نموذج التعلم التوليدي فى تنمية الحس العددي، والترابط الرياضي، وتقدير الذات لدى التلاميذ المعاقين بصريًا بالصف الخامس الابتدائي، وتم إعداد أدوات البحث الحالي متمثلة في اختبار الحس العددي، واختبار الترابط الرياضي، ومقياس تقدير الذات، وأعد الباحث دليلًا للمعلم لتدريس وحدة "الکسور" باستخدام نموذج التعلم التوليدي. واتبع البحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذا المجموعتين(التجريبية– الضابطة)، وتم تطبيق اختبار الحس العددي، والترابط الرياضي، ومقياس تقدير الذات على المجموعتين التجريبية والضابطة قبل وبعد التجربة، وتم التدريس للمجموعة التجريبية لوحدة "الکسور" باستخدام نموذج التعلم التوليدي، وتم التدريس للمجموعة الضابطة باستخدام الطرق التقليدية، واستغرق تطبيق البحث خمسة أسابيع خلال الفصل الأول من العام 2017- 2018م، وتم تفسير النتائج والبيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة وأظهرت النتائج مستوى عال لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية التي تم التدريس لها وفق نموذج التعلم التوليدي عن المجموعة الضابطة التي تم تدريسها بالطرق التقليدية، وأثبتت النتائج مدى أثر نموذج التعلم التوليدي في تنمية الحس العددي، والترابط الرياضي، وتقدير الذات لدى تلاميذ الصـف الخامس الابتدائي المعاقين بصريًا، ووجود علاقة ارتباطية موجبة (طردية) بين درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية، والضابطة في اختبار الحس العددي  واختبار الترابط الرياضي، ومقياس تقدير الذات دالة عند مستوى (0.01).
The current research attempted to investigate the effect of using a generative learning model on developing numerical sense, mathematical connection and self-esteem of pupils with visual impairment in the fifth grade primary school. The tools of the research included teacher’s guide based on generative learning model, a numerical sense test, a mathematical connection test and self- esteem scale. They have been prepared on the unit of( fractions). The present study followed a pre- post control group design (quasi experimental design). Experimental group and control groups were exposed to pre-posttests of a numerical sense test, a mathematical connection test and self- esteem scale. The experimental group was instructed and trained in a manual based on a generative learning model while the control group was taught following the plan prescribed by the ministry of education in Egypt. The experiment was carried out during the first term of the academic year 2017- 2018. It lasts for five weeks. Analysis of the collected data indicated that the majority of a generative learning model participants achieved significantly higher levels in their numerical sense, mathematical connection and self-esteem than those of the control group. It was concluded that a generative learning model helps fifth year primary school pupils with visual impairment on developing their numerical sense, mathematical connection and self-esteem. Analysis of the given data showed that there is a positive correlation on values between the experimental group and the control group on a numerical sense test, mathematical connection test and self-esteem  scale favoring the experimental group and they were significant at the (0.01) level. 

الكلمات الرئيسية