فاعلية استراتيجية الکتابة من أجل التعلم فى تدريس الرياضيات لتنمية بعض مهارات التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بيان فاعلية استراتيجية الکتابة من أجل التعلم لتنمية بعض مهارات التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
وتکونت عينة الدراسة من مجموعتين من تلاميذ الصف الأول الإعدادى بإدارة بنها التعليمية بمحافظة القليوبية، إحداهما تجريبية من مدرسة القدس الشريف للتعليم الأساسى بنين (درست باستخدام استراتيجية الکتابة من أجل التعلم) وعددها 40 تلميذاً، والآخرى ضابطة من مدرسة ناصر الإعدادية بنين (درست بالطريقة المتبعة فى التدريس) وعددها 46 تلميذاً، وذلک خلال الفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2017 / 2018م، وقدمت الدراسة أداتين بحثيتين، تم تطبيقهما قبل وبعد تنفيذ التجربة، وهما اختبار التفکير التأملى، ومقياس المشاعر الأکاديمية.
وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعتى الدراسة لصالح المجموعة التجريبية فى کل من مهارات التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية، وکذلک وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين التطبيقين القبلى والبعدى فى کل من مهارات التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية لصالح التطبيق البعدى لتلاميذ المجموعة التجريبية.
وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات منها تقديم دورات تدريبية للمعلمين لکيفية التدريس باستراتيجية الکتابة من أجل التعلم وتنمية التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية، وتشجيع المعلمين على الاهتمام بتنمية التفکير التأملى والمشاعر الأکاديمية، وتقديم دروس الرياضيات فى صورة أنشطة کتابية يقوم بها التلاميذ.
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of using Writing To Learn Strategy of Teaching Mathematics in Developing some Reflective Thinking Skills and Academic Emotions Among Preparatory Stage Pupils. The sample of the research consisted of two groups from first year preparatory stage pupils at Benha Educational administration, Qlaubia governorate. They were divided into an experimental group (N=40)  from El-Kuds El-Sharif preparatory school for boys  that  taught by using Writing To learn Strategy and control group (N= 46)  from Naser preparatory school for boys that was taught by the regular method through the first semester of the academic year 2017-2018. The instruments of the research included reflective thinking test and academic emotions scale. Both instruments were applied before and after implementing the treatment.  Results of the research revealed a statistically significant difference ( at 0.01 level )  between the mean scores of the control group and experimental group pupils  in the pre and post administration of the reflective thinking skills test and the academic emotions scale  in favor of the experimental group. Also, there is a statistically significant difference ( at 0.01 level )  between the mean scores of the experimental group pupils the pre and post administration of the reflective thinking skills test and the academic emotions scale  in favor of  post administration. The research presented a number of recommendations and suggestions such as conducting training sessions for teachers on how to teach through writing to learn strategy and developing reflective thinking and the academic emotions , encouraging teachers to develop reflective thinking and the academic emotions and presenting mathematical lessons in a form of writing activities. 

الكلمات الرئيسية