فاعلية استخدام برمجية تفاعلية لتدريس الهندسة فى تنمية مستويات التفکير الهندسى لفان هايل ومهارات التفکير الإبداعى لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمدينة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بحث فاعلية استخدام برمجية تفاعلية باستخدام برنامج الکورس لاب في تنمية مستويات التفکير الهندسي وتنمية مهارات التفکير الإبداعي لطلاب الصف الأول المتوسط، والتعرف على العلاقة الارتباطية بين مستوي التفکير الهندسي ومستوي التفکير الإبداعي لدى طلاب الصف الأول المتوسط، وقد استخدمت الباحثة في البحث الحالي المنهج التجريبي تصميم شبه ذو المجموعتين أحدهما تجريبية وعددها27 طالبة وأخرى ضابطة وعددهم 31 طالبة. وتم التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام البرمجية التفاعلية باستخدام برنامج الکورس لاب. والتدريس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، وطبق على المجموعتين اختبار التفکير الهندسي وفق مستويات فان هايل ومقياس التفکير الإبداعي، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات البعدية لدرجات الطالبات بالمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار التفکير الهندسي بمستوياته وفي الاختبار ککل، وکذلک بمقياس التفکير الإبداعي ولصالح المتوسط الأعلى الذي جاء في صالح المجموعة التجريبية مما يدل على أن استخدام برمجية الکورس لاب في تدريس الهندسة أدى إلى تنمية مستويات التفکير الهندسي والإبداعي لدى طالبات المجموعة التجريبية، کما أشارت النتائج على وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين التفکير الهندسي وفق مستويات فان هايل ومهارات التفکير الإبداعي، وقد أوصت الباحثة بضرورة الاستفادة من البرمجيات التفاعلية في تدريس الرياضيات حيث تستخدم لتقديم عروض تقديمية وتوضيحية وفعالة في الجبر والهندسة والحساب لتمکن المتعلم من المساهمة في تنمية قدرته على فهم العلاقات والمفاهيم الهندسية مما يؤدي إلى تنمية قدرة الطالب على التفکير الهندسي.

The goal of current research to examine the effectiveness of the use of interacting software using Course Lab to development the levels of geometric thinking and the creative thinking skills for students in medium first grade, and to identify the correlation between the level of geometric thinking and the creative thinking skills for students in medium first-grade, has been used, a researcher at search the current design of the experimental method is a quasi-two groups, one experimental and the 27 student and another officer and the 31 Talibh.autam teaching the group's trial is using the interactive software program using the chorus Lab. The teaching of the control group the way Aalmatadh, and applied to the two test engineering thinking according to the levels of the Hale and measure creative thinking, and found the results to the presence of significant differences between the averages posteriori the grades of students experimental group and the control group in Achtbaraltvkir engineering in levels in the test as a whole differences, as well as the scale of creative thinking and average higher for the benefit of which came in the experimental group which shows that the use of software chorus Lab in teaching geometry led to levels of engineering and creative thinking development of the female students in the experimental group, and the results indicated boil the presence of correlation strong direct correlation between the geometric thinking according to the levels of the Halle and thinking skills creative, and researcher recommended the need to take advantage of the interactive software in the teaching of mathematics are used to make presentations and illustrations and effective in algebra, geometry and arithmetic to enable the learner to contribute to the ability to understand the relationships and concepts of engineering development, leading to the development of the student's ability to geometric thinking

الكلمات الرئيسية