درجة تطبيق معلمى الرياضيات للتعلم النشط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على درجة تطبيق معلمي الرياضيات في مراحل التعليم (الابتدائي- المتوسط- الثانوي) للتعلم النشط في مرحلة التخطيط، کما هدفت الى التعرف على درجة تطبيق معلمي الرياضيات للتعلم النشط في مرحلة التنفيذ، وسعت الى التعرف على درجة تطبيق معلمي الرياضيات في مراحل التعليم (الابتدائي- المتوسط- الثانوي) للتعلم النشط في مرحلة التقويم، کما سعت للتعرف على ما اذا کان هناک اختلاف بين معلمي الرياضيات في جميع المراحل في تطبيق التعلم النشط تعزي الى (الخبرة، الدورات التدريبية). ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي کما استخدم الملاحظة کأداة للدراسة. وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي الرياضيات الذين يدرسون مقرر الرياضيات لجميع المراحل في مکتب التعليم بالبجادية التابع لإدارة التعليم بمحافظة الدوادمي والبالغ عددهم (54) معلما وفقا لإحصائية شؤون المعلمين للعام الدراسي 1436ه- 1437ه. وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، من خلال اختيار معلم من کل مدرسة لتطبيق بطاقة الملاحظة بطريقة الملاحظة المباشرة، ليکون عدد عينة الدراسة (16) معلما. أما ابرز النتائج التي توصلت اليها الدراسة فهي: أن درجة تطبيق معلمي الرياضيات للتعلم النشط في مرحلة التخطيط متوسطة، کما أظهرت النتائج ان درجة تطبيق معلمي الرياضيات للتعلم النشط في مرحلة التنفيذ متوسطة، کما أظهرت النتائج أيضا أن درجة تطبيق معلمي الرياضيات للتعلم النشط في مرحلة التقويم متوسطة، وکشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.05) فاقل في اتجاهات افراد عينة الدراسة حول محاور الدراسة (التخطيط- التنفيذ) تعزي لعدد سنوات الخبرة، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.05) فاقل في اتجاهات افراد عينة الدراسة حول محور التقويم. وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0.05) فاقل في اتجاهات افراد عينة الدراسة حول محاور الدراسة (التخطيط- التنفيذ- التقويم) تعزي لعدد الدورات التدريبية في طرق التدريس وفي ضوء هذه النتائج توصلت الدراسة لمجموعة من التوصيات کان أبرزها: صياغه الأهداف بما يتوافق مع التعلم النشط، استخدام وسائل تعليمية تناسب الاستراتيجية المستخدمة، مساعد الطلاب في تدوين ملخص الدرس في المطويات.

The aim of this study was to identify the degree by which the mathematics teachers, in the educational stages (primary - intermediate - secondary), apply the active learning in the primary, intermediate, and secondary stages, and to identify the degree by which the mathematics teachers apply the active learning in the implementation phase . Also the study sought to identify the degree by which the mathematics teachers apply the active learning in the evaluation phase in the (primary - Intermediate - secondary) stages and sought to identify whether there was a difference between the mathematics teachers at all stages in the application of active learning due to (experience, training courses). To achieve these aims, the researcher used the survey descriptive method and used the observation as a tool for study. The study population is composed of all mathematics teachers who teach the mathematics curricula for all stages in the Education Office in Al-Badiyya, affiliated to the educational directorate in Al-Dawadmi Governorate whose number (54) teachers according to the statistics of teacher affairs for the academic year 1436 AH / 1437H. The sample was randomly selected by choosing a teacher from every school to apply the note card by the direct observation method, the study sample number is (16) teachers. The results of the study are as follows: The degree by which the mathematics teachers apply the active learning in the planning stage is medium. The results showed that the degree by which the teachers of mathematics apply the active learning in the implementation stage is moderate. The results also showed that the degree of the application of mathematics teachers to active learning in the evaluation stage was moderate . The results revealed that there were no statistically significant differences at the level of indication (0.05) and less in the trends of the study sample members around the study axes (planning and implementation), due to the number of years of experience. There were statistically significant differences at (0.05) and less in the tendencies of the individuals of the sample of the study on the axis of (planning – execution – evaluation) due to the training courses number in the methods of teaching . In light of these results, the study reached to a group of recommendations which are as follows : formulating the objectives in line with active learning, use of teaching aids which are suitable for the used strategy to assist students to write the lesson summary in the brochures. This abstract created by Dar Almandumah Inc. 2018

الكلمات الرئيسية