برامج لتنمية بعض مهارات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي فاعلية البرنامج في تنمية بعض مهارات التعلم المنظم ذاتياً لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات، وتألفت عينة البحث من (21) من طلاب الفرقة الثالثة بشعبة الرياضيات بکلية التربية بالإسماعيلية، وللتحقق من فاعلية البرنامج تم إعداد اختبار تحصيلي، وبطاقة ملاحظة. وقد کشفت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة عند مستوي دلالة (a=0.01) لصالح التطبيق البعدي، وفي ضوء هذه النتائج قدمت بعض الاقتراحات والتوصيات.

This research aimed to investigate the Effectiveness of a program in developing some Self- Regulated Learning Skills for Mathematics teachers Students . The research sample consisted of (21) students of the third grade Faculty of Education in Ismailia . to achieve the aims of the research , The researcher prepared : achievement test and observation card .The results of the research showed that , there were statistically significant differences at the level of (a = 0.01) between the mean of the experimental group in The tow applications for pre and post achievement test and observation card for the benefit of degree in the post application in the light of these results provided some suggestions and recommendations .

الكلمات الرئيسية