فاعلية برنامج مقترح قائم على استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تنمية مهارات الطلاب لاستيفاء معايير اعتماد برنامج إعداد معلم الرياضيات بکليات التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة مدينة السادات

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استقصاء فاعلية برنامج مقترح قائم على استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تنمية مهارات الطلاب لاستيفاء معايير اعتماد برنامج إعداد معلم الرياضيات بکليات التربية، ومن ثم تم الاطلاع على الأدبيات التربوية والدراسات السابقة المرتبطة بمجالات البحث الرئيسية وهي معايير اعتماد برنامج إعداد معلم الرياضيات بکلية التربية وإجراءات استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب، وبالتالي تم تصميم البرنامج المقترح واشتقاق أهدافه وإعداد أدوات البحث وتمثلت في اختبار الجوانب المعرفية وبطاقة تقييم الجوانب الأدائية (ملفات الإنجاز الالکترونية) لمهارات جودة البرنامج التعليمي لدى طلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية.
وتم اختيار المنهجين الوصفي وشبه التجريبي وتصميم المجموعة الواحدة ذات التطبيق القبلي البعدي والبعدي محکي المرجع، وتکونت المجموعة التجريبية من (60) طالباً ممثلين لجميع فرق شعبة عام رياضيات بکلية التربية جامعة مدينة السادات، وأظهرت نتائج البحث تحسن مهارات طلاب مجموعة البحث -الجوانب المعرفية والأدائية- المرتبطة بمعايير جودة البرنامج التعليمي في التطبيق البعدي وتجاوزها للقيمة المرجعية (مستوى الاستيفاء) المحددة من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد، ومن ثم أوصى البحث بتعميم تجربته ومواده وأدواته على کافة برامج إعداد معلم الرياضيات بکليات التربية بالجامعات المصرية.  
The current research aimed to investigate the effectiveness of a proposed WebQuest strategy-based program in developing students' skills to meet accreditation criteria for mathematics teacher preparation Program in faculties of education. There for the educational literature and previous studies related to the main fields of research were examined; these areas are accreditation criteria for mathematics teacher preparation program in the faculty of education and WebQuest strategy procedures. In addition, the proposed program was designed and its objectives were derived and the preparation of the research tools. Which consisted in the test of the cognitive aspects and the performance evaluation card (E-Portfolios) for quality skills of the educational program for students of the mathematics department, faculty of education.
The descriptive and semi-experimental methods and the design of the one group with the pre-post test and reference value post test were chosen. The experimental group consisted of (60) students representing all the stages of general mathematics section students in the faculty of education, Sadat City University, The research results showed that the students' skills in research group (cognitive and performance aspects) related to quality standards of educational program improved and beyond the reference value (interpolation level) specified by national authority for quality assurance and accreditation of education. There for the research recommended disseminating his experience and materials and tools to all programs of mathematics teacher preparation in faculties of education in Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية