استخدام الإنشاءات الهندسية في تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية ومستويات التفکير الهندسي لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

استهدفت هذه الدراسة بحث مدى فاعلية استخدام الإنشاءات الهندسية في تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية ومستويات التفکير الهندسي لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات، وقد تحددت مشکلة الدراسة في الأسئلة الآتية:

ما موضوعات الإنشاءات الهندسية التي يمکن أن تتضمنها وحدة مقترحة في الإنشاءات الهندسية للطلاب المعلمين شعبة الرياضيات؟
ما صورة الوحدة المقترحة في الإنشاءات الهندسية للطلاب المعلمين شعبة الرياضيات؟
ما فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات؟
ما فاعلية تدريس الوحدة المقترحة في تنمية مستويات التفکير الهندسي لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات؟
ما العلاقة الارتباطية بين تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية من جهة والتفکير الهندسي من جهة أخرى لدى الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات؟

لذا فقد قام الباحثان ببناء وحدة في الإنشاءات الهندسية تضمنت على ثمانية موضوعات، تتضمن کل موضوع مجموعة من الإنشاءات الهندسية، واُستخدم المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة، والقياس القبلي والبعدي، وتکونت مجموعة الدراسة من (44) من الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات بکلية التربية، وشملت أدوات الدراسة اختبار لجوانب التعلم الهندسية والرياضية واختبار آخر للتفکير الهندسي في ضوء نموذج فان هيل، وقد أظهرت نتائج الدراسة، بعد معالجة البيانات إحصائياً، فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية، وکذلک رفع مستويات التفکير الهندسي، ووجود علاقة بين تنمية بعض جوانب التعلم الهندسية والرياضية والتفکير الهندسي، وفىضوءهذهالنتائجأوصى الباحثان بضرورة توسيع مجال دراسة الإنشاءات الهندسية في مناهج الهندسة وأهمية ربطها بفروع الرياضيات المختلفة.
The use of geometric constructions in the development of some geometry and mathematics learning aspects and geometric thinking levels among student-teachers of mathematics
This study aimed at investigating the effectiveness of using geometric constructions in developing some learning aspects of geometry and mathematics, and geometric thinking levels among student-teachers of the mathematics.
Therefore, the study sought to answer the following questions:

What topics of geometric constructions can be included in a proposed unit of geometric constructions for the student-teachers of mathematics?
What are the features of the proposed unit to develop some learning aspects of geometry and mathematics, and geometric thinking levels among student-teachers of mathematics?
What is the effectiveness of the proposed unit in developing some learning aspects of geometry and mathematics among student-teachers of mathematics?
What is the effectiveness of the proposed unit in developing geometric thinking levels among student-teachers of mathematics?
What is the correlation relationship between the development of some learning aspects of geometry and mathematics, and the development of geometric thinking levels among student-teachers of mathematics?

Therefore, the researchers prepared a unit in geometric constructions included eight topics. Each topic includes a set of geometric constructions. The study used a one-group pretest – intervention - posttest. The study sample consisted of (44) student-teachers majoring in mathematics at the faculty of education. The study tools were a test of learning aspects and the geometric thinking test according to the Van Hiele. The results of the study show the effectiveness of the proposed unit in the development of learning aspects of geometry and mathematics as well as enhancing the levels of geometric thinking. The results of the study also indicate that there is a correlation relationship between the learning aspects geometry and mathematics and geometric thinking. In light of these results, the current researchers recommend the need to expand the idea of geometric constructions into geometry curricula as well as highlight the importance of connecting them to different fields of mathematics.
Keywords: Mathematics Education, Geometric Constructions, Geometric Thinking Levels, Mathematics Curricula, Teacher Education, Activities and Applications.

الكلمات الرئيسية