أثر برنامج الجيوجبرا في تدريس الهندسة على التحصيل وخفض القلق الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرف تربوي بإدارة تعليم القنفذة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى :  معرفة أثر برنامج الجيوجبرا في تدريس الهندسة على التحصيل الدراسي لدى الطلاب مقارنة بطريقة التدريس الاعتيادية , ومعرفة أثر برنامج الجيوجبرا في تدريس الهندسة على خفض القلق الهندسي لدى الطلاب مقارنة بطريقة التدريس الاعتيادية, وتقديم برمجية قائمة على برنامج الجيوجبرا لوحدة التوازي والتعامد. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي المعتمد على تصميم ذي المجموعتين إحداهما تجريبية تدرس باستخدام برنامج الجيوجبرا والأخرى الضابطة تدرس بالطريقة المعتادة وتطبيق الاختبار التحصيلي ومقياس القلق الهندسي قبلياً وبعدياً على کل من المجموعتين لدراسة أثر المتغير المستقل على تحصيل الطلاب وخفض القلق الهندسي لدى الطلاب .
وفي ضوء المعالجة الإحصائية المناسبة لطبيعة الدراسة , أظهرت النتائج ما يلي:
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي عند مستويات (التذکر-الفهم – التطبيق- التحليل- التحصيل الکلي) لصالح المجموعة التجريبية وبحجم أثر مرتفع . و وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس القلق الهندسي وبحجم تأثير مرتفع لصالح المجموعة التجريبية . ووجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية عند مستوى  ≤  0.05  بين مستويات التحصيل الدراسي والقلق الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي . وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بعدة توصيات أهمها :
توفير برمجيات تعليمية باستخدام برنامج الجيوجبرا بما يتناسب مع الموضوعات الدراسية لمادة الرياضيات في المرحلة الثانوية . وإعداد أدلة إجرائية للمشرفين والمعلمين لتعريفهم بکيفية استخدام برنامج الجيوجبرا وکيفية عرض الدروس عليه .
The current study is titled as the following title  :The Effect of Geogebra Program of Teaching Geometry on the Achievement and the Reduction of the Geometry Anxiety among First Year Secondary Students This study aims to determine the impact of geogebra program of teaching geometry on academic achievement among students, to recognize its impact in the reduction of geometrical anxiety among students compared to the traditional methods of teaching and to provide software based on geogebra program for the parallel and orthogonal unit. In order to achieve this goal, the researcher used the quasi-experimental method which is depend on design experimental group taught by using geogebra program and the control group taught by using the usual method and apply  the achievement test and the geometrical anxiety scale on the two groups in order to study the effect  of the independent variable on the  achievement and the reduction of the geometry anxiety the students, and for the analysis of data, the researcher adopted SPSS using T-test. By looking at suitable statistically processing for the nature of the study , the study brought these results :  there are statistically significant differences at the level (0.05 ≥ α) between the mean scores of the experimental group and control group students in the post test at the levels (knowledge, comprehension, application, analysis and total achievement) in favor of the experimental group with high effect  and there are statistically significant difference at the level (0.05 ≥ α) between the mean scores of the experimental group and control group students in the geometrical anxiety with high effect in favor of the experimental group .  In addition to that , There is  statistically significant correlation at the level (0.05 ≥ α) between the academic achievement levels and the geometrical anxiety among  the first year secondary students. Finally , according to the above results, the res researcher recommended providing educational software using geogebra program that is suitable with the topics of mathematics in the secondary stage, preparing a procedural guides for supervisors and teachers to know how to use geogebra program and how to present the lessons on it .
 

الكلمات الرئيسية