استراتيجية قائمة على نموذج "ويتلي" لتنمية مهارات تحليل محتوى الرياضيات المدرسية والاتجاه نحو تعليم الرياضيات للطلاب المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تعليم الرياضيات المساعد کلية التربية- جامعة العريش /کلية العلوم والآداب بشقراء - جامعة شقراء

2 مدرس المناهج وطرق تعليم الرياضيات کلية التربية- جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث إلى: التحقق من فاعلية استراتيجية قائمة على نموذج التعلم المتمرکز حول المشکلة في تعليم وتعلم مقرر لطرق تدريس الرياضيات، تنمية مهارات تحليل محتوى الرياضيات المدرسية في ضوء الموضوعات لطلاب کلية التربية شعبتي التعليم العام والابتدائي، وتنمية الاتجاه نحو تعليم الرياضيات، وقد ساهم البحث فيتقديم وحدة "مهارات تحليل الرياضيات المدرسية" في مقرر تدريس المنهج المدرسي "1" لطلاب المستوى الأول کلية التربية شعبة الرياضيات في ضوء نموذج التعلم المتمرکز حول المشکلة لويتلي، وتقديم دليل للمعلم والذي يمکن أعضاء هيئة التدريس في تدريس مقررات أخرى مما من شأنه حثهم للإطلاع على نماذج تدريسية أخرى، وتقديم أدوات تقيس مهارات الطلاب المعلمين على تحليل محتوى الرياضيات المدرسية بجانبيها الأدائي من خلال بطاقة لتحليل المحتوى المعرفي الرياضياتي بالکتب المدرسية لمرحلة التعليم الابتدائي والاعدادي، والجانب المعرفي من خلال الاختبار التحصيلي في معرفة مهارات تحليل المحتوى الرياضياتي، ومقياس اتجاه نحو تعليم الرياضيات، وقد جاءت النتائج لتثبت صحة الفروض وفعالية الاستراتيجية المقترحة في تنمية مهارات تحليل المحتوى والاتجاه نحو تعليم الرياضيات، وقد أوصى الباحثان بضرورة تضمين المقررات الخاصة بجانب الإعداد التربوي بمهارات تحليل المحتوى للرياضيات المدرسية، وتطبيق استراتيجيات التدريس الخاصة بتعليم الرياضيات من خلال التربية الميدانية وافراد بنود لها في بطاقة ملاحظة الأداءات التدريسية، إلى جانب تدريب کل من المعلمين وأعضاء هيئة التدريس على نماذج التدريس المتنوعة، السلوکية، المعرفية والاجتماعية وتطبيقها کل في مادة تخصصه.
A strategy based on Whitley's model to develop the skills of  schooling Mathematics content analysis and the attitude towards Mathematics teaching for the  students- teacher
The research aims at chicking the  effectiveness of a strategy based on problem centred learning model in learning and teaching a syllabus for maths teaching methods ,developing the analysis skill of the schooling Math  content on Terms of   topics designed for the student teachers in the faculty of education for primary and general education students and developing the attitude towards maths teaching .The search has contributed in presenting  a unit  skills of schooling Math  analysis in teaching the school syllabus curriculum  for the first level of the first year students and the master Boot meant in terms of Whitly's problem centered  content learning model and presenting a teacher guide to enable the professors to teach other syllabus that would encourages them to study other teaching models, presenting tools to measure the skills of the student teacher to analysis the schooling Math  content through the cognitive content analysis cards for the books in the primary and the prep stage, as well as the  cognitive side through the achievements tests in knowing skills of analysing the mathematical content and measuring  the attitudes towards Mathematics teaching .The results proved that the thesis  of the research was right and the suggested strategies were effective in developing skills in content analysis and the attitude towards maths teaching The two researchrs  recommended the necessity of having special curriculum along with the educational preparation that involve   developing  the content analysis  of the school in maths and to apply special teaching strategies to teach mathematics throughout field education (  practice teaching )and have a special items  for  the performance observation cards along with  training all the teachers and all the professors on various teaching cognitive, behavioural ,social and to apply it each one in his own  Field of the specialist

الكلمات الرئيسية