أثر استخدام المنصات التعليمية لمتابعة الواجبات المنزلية في الکفاءة الذاتية المدرکة وتحصيل الرياضيات لطالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة مکة المکرمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام المنصات التعليمية لمتابعة الواجبات المنزلية في الکفاءة الذاتية المدرکة وتحصيل الرياضيات، لطالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة مکة المکرمة. ولتحقيق هذا الهدف، اعتمدت الدراسة المنهج التجريبي، القائم على التصميم شبه التجريبي، وتم إعداد دليل المعلمة لاستخدام إدمودو في إعداد ومتابعة الواجبات المنزلية، ودليل الطالبة لاستخدام إدمودو في الواجبات المنزلية، ومن ثم أنشأت الباحثة مجموعة في المنصة التعليمية إدمودو. واختارت الباحثة عينة عشوائية من المدرسة المتوسطة السابعة والعشرين مکونة من (68) طالبة، موزَعة على مجموعتين: ضابطة (تم متابعة واجباتهن المنزلية بالطريقة المعتادة)، وتجريبية (تم متابعة واجباتهن المنزلية باستخدام المنصة التعليمية). وقد أُخضِعت عيِّنة الدراسة قَبْلِيًّا وبَعْدِيًّا لمقياس الکفاءة الذاتية المدرکة في حلِّ المسألة الرياضية، الذي أعدَّه عبابنة والزغلول (1998)، والاختبار التحصيلي الذي أعدَّته الباحثة. وقد أُجرِيت المعالجات الإحصائية لاختبار فروض الدراسة باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واستخدام الاختبار (ت) في حالة عيِّنتين غير مستقلتين لمعرفة دلالة الفروق بين المجموعة نفسها في التطبيقين القَبْلِيِّ والبَعْدِيِّ، وفي حالة عيِّنتين مستقلتين لمعرفة دلالة الفروق بين المجموعتين، الضابطة والتجريبية، في التطبيقين القَبْلِيِّ والبَعْدِيِّ.
وأسفرت نتائج الدراسة عن أن استخدام المنصات التعليمية لمتابعة الواجبات المنزلية له تأثير في رفع مستوى الکفاءة الذاتية المدرکة، وله أيضًا تأثير في تحسين التحصيل الدراسي في الرياضيات لدى طالبات الصف الثالث المتوسط.
وقد انتهَت الدراسة بمجموعة من التوصيات، منها: إجراء دراسات تسلط الضوء على استخدامات المنصات التعليمية ومدى ارتباط ذلک بالمُخرَجات التعليمية المختلفة.
The study is committed to identify the impact of using Educational platforms in homework follow-up on the perceived self-efficacy and educational achievement of mathematics for the third grade preparatory school students (female students) in Makkah al-Mukarramah. For the sake of achieving this objective, the study has depended on the experimental approach which is based on the quasi-experimental design.Then, a teacher directory has been prepared for using Edmodo in homework preparation and follow-up, and a student directory has been prepared for using Edmodo in homework. Accordingly, the researcher has created a group in the educational platform Edmodo. The researcher selected a random sample out of The Twenty Seventh Intermediate School, consisted of (68) students, divided into two groups: a control group (whose homework follow-up has been in the traditional way) and an experimental group (whose homework follow-up has depended on the educational platform). After that, the study sample has been submitted priori and posteriori to the Perceived Self-Efficacy Scale for Solving Mathematical Sums, prepared by Ababna and Zaghlol (1998). It has also been submitted to the achievement test prepared by the researcher.Moreover, the statistical treatments have been conducted to examine the study hypotheses by using the arithmetic mean and the standard deviation, as well as using T-Test in the case of two dependent samples to identify the differences within the group itself in the prior and posterior applications and in the case of two independent samples to identify the differences between the control and experimental groups in the prior and posterior applications.
The results of study have revealed that using educational platforms in homework follow-up has great effect on raising the level of perceived self-efficacy, as well as on the educational achievement of mathematics for the third grade preparatory school students.
Finally, the study has ended-up with a set of recommendations. It urges doing more studies which shed light on the uses of educational platforms and their relevance to the different educational outputs. 
 

الكلمات الرئيسية