فعالية استراتيجية عظم السمکة فى تنمية التحصيل ومهارات التفکير الإستدلالى وحل المشکلات الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة طنطا

2 مدرس مادةالرياضيات والإحصاءالتطبيقي کلية التربية النوعية - جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي استقصاء مدي فاعلية استراتيجية عظم السمکة في تنمية التحصيل في الرياضيات بمستوياته الفرعية في وحدة الهندسة والقياس ومهارات التفکير الاستدلالي المتضمنة الاستقراء والاستدلال والاستنتاج، فضلاً عن مهارات حل المشکلات الرياضية لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية، وقد تکونت عينة البحث من (84) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الإبتدائي في الفصل الدراسي الأول للعام 2015-2016م، تم توزيعهما علي مجموعتين مثَل أحداهما المجموعة التجريبية وقوامها (42) تلميذ وتلميذة، والأخري المجموعة الضابطة وقوامها (42) تلميذاً وتلميذة، وقد استخدم الباحثان منهج البحث شبه التجريبي القائم علي التصميم التجريبي قبلي وبعدي مجموعة ضابطة، وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة في: اختبار التحصيل في وحدة الهندسة والقياس، واختبار التفکير الاستدلالي الذي تضمن ثلاث اختبارات فرعية، بالاضافة إلى اختبارات حل المشکلات الرياضية المتضمن استخدام خطوات بوليا لحل المشکلات الرياضية.
وقد توصلت نتائج البحث إلى: وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطيدرجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبارات التحصيل في الرياضيات،والتفکير الاستدلالي (ککل)، وحل المشکلات الرياضية في وحدة الهندسة والقياس لتلاميذ الصف السادس الابتدائي.
کما وجدت علاقة ارتباطية دالة موجبة بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية بين متغيرات البحث ( التحصيل، التفکير الاستدلالي، حل المشکلات الرياضية).
The current research aims is to investigate the effectiveness of fishbone strategy in the development of achievement in mathematics at its sub-levels in the unit of geometry and measurement and reasoning skills, which include induction, deduction and inference, as well as mathematical problem solving skills among primary school students. The study sample consisted of 84 students from sixth grade in the first semester of the year 2015-2016, were distributed to two groups, such as the one experimental group consisted of (42) pupils and the other control group consisted of 42 pupils, and researchers used the approach method quasi-experimental based on the experimental design before me and after me control group, it was the application of the research tools of: achievement test in geometry and measurementunit, testing deductive thinking, which included three sub-tests, in addition to solving mathematical problems included the use of polya stepsto solve mathematical problems test.
Search results have been reached: a difference is statistically significant at the level of ((α ≤0.05) between the average grades of the experimental group and the control group in the post application of achievement tests in math, thinking deductive (as a whole), and solving mathematical problems in geometry and measurement unit for sixth graders Primary.
it also found a positive correlation function between the scores of students of the experimental group between research variables relationship (achievement, deductive thinking, solving math problems).
Keywords: strategy - fish bone - mathematics achievement -  reasoning skills - solve mathematical problems - elementary school students.

الكلمات الرئيسية