فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تعليم الرياضيات کلية التربية – جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي؛ وللتحقق من ذلک تم إعداد اختبار تحصيلي/ تشخيصي، وتحديد قائمة بصعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، وأدوات المعالجة التجريبية وفقاً لإستراتيجية الخرائط الذهنية، وأداة القياس (اختبار صعوبات تعلم الرياضيات)، وتم تطبيق التجربة على عينة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، وتوصل البحث الى فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات بمستوياتها المختلفة لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
The  present  research  aimed  measuring the effectiveness  of  mind maps in treating the difficulties  of mathematics  learning  for the pupils  of the second   grade of preparatory  stage . To recognize   that , an achievement test \ diagnosis test is prepared and  a list of difficulties  of mathematics  learning is limited  for the pupils  of the second   grade of preparatory  stage and the tools  of the experimental treatment  according to mind maps strategy  are  prepared . The tool study of measurement (   the test  of difficulties  of mathematics  learning) is  conducted. The experiment is applied  on  a sample  of the pupils  of the second   grade of preparatory  stage. The research  result revealed the  effectiveness  of  mind maps in treating the difficulties  of mathematics  learning  for the pupils  of the second   grade of preparatory  stage. 
 

الكلمات الرئيسية