فاعلية استخدام استراتيجيات تجهيز ومعالجة المعلومات فى تدريس الرياضيات لتنمية حل المشکلات واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية استخدام استراتيجيات تجهيز ومعالجة المعلومات فى تدريس الرياضيات لتنمية حل المشکلات واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وفى إطار تحقيق ذلک قام الباحث ببناء أدوات البحث والتى تمثلت فى اختبار حل المشکلات واختبار اتخاذ القرار. وخلصت نتائج البحث إلى:  
-         وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لاختبار حل المشکلات لصالح القياس البعدى عند مستوى دلاله (0.01).  
-         وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لاختبار حل المشکلات لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلاله (0.01). 
-         وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لاختبار اتخاذ القرار لصالح التطبيق البعدى عند مستوى دلاله (0.01).
-         وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لاختبار اتخاذ القرار لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلاله (0.01).  
The current research aimed at investigating the effect of using information processing strategies in teaching mathematics to develop problem solving and decision-making. In this context, the researcher designed the research instruments which represented in a problem-solving test and the decision-making test.
 Results concluded that:
-    There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre-and post-measurement of problem-solving test in favor of the post administration at the level of 0.01. 
-    There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of experimental and control groups in the post-test to problem solving for the experimental group.
-    There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre-and post-measurement of decision-making test in favor of the post administration at the level of 0.01.
-    There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of experimental and control groups in the post-test to decision-making for the experimental group.

الكلمات الرئيسية