أثر برنامج تدريبي في التخطيط للتعليم وفق مدخل العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات ((STEM في تنمية القيمة العلمية للعلوم والرياضيات لدى المعلمين ومعتقداتهم حول المدخل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث دراسة أثر برنامج تدريبي في التخطيط للتعليم وفق مدخل العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM) في تنمية القيمة العلمية للعلوم والرياضيات لدى المعلمين ومعتقداتهم نحو المدخل، ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث برنامجًا تدريبيًا في التخطيط للتعليم وفق مدخل (STEM) تضمن: المادة التدريبية للمتدرب، ودليل المدرب لتنفيذ البرنامج، وکذلک أعد مقياسًا لتقدير القيمة العلمية للعلوم والرياضيات لدى المعلمين، ومقياسًا لمعتقداتهم حول مدخل (STEM)، وتم عرض البرنامج والمقياسين على عدد من المحکمين لإقرارها، وتم ضبط المقياسين بتطبيقهما على عينة استطلاعية من معلمي الرياضيات والعلوم من غير عينة البحث.
تم تطبيق البحث على عينة قوامها (25) معلمًا: (14 رياضيات، 11 علوم) بمدينة الدمام حيث اعتمد الباحث على التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة.
وأسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية القيمة العلمية للعلوم والرياضيات، وکذلک معتقدات المعلمين حول مدخل (STEM)، کما اسفرت النتائج عن وجود علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين القيمة العلمية للعلوم والرياضيات لدى المعلمين، ومعتقداتهم حول مدخل (STEM)، وأوصى الباحث بضرورة تصميم وتنفيذ البرامج التدريبية للمعلمين في مجال مدخل (STEM)، وکذلک ضرورة الاهتمام بمعتقدات المعلمين حول مدخل (STEM) عند تصميم وتنفيذ البرامج التدريبية، وإجراء المزيد من الدراسات عن تدريب المعلمين حول مدخل (STEM).
The effect of training program in teaching planning according STEM in developing the scientific value of Science and mathematics and beliefs about STEM with the teachers
The research aimed to study the effect of training program in teaching planning according STEM in developing the scientific value of science and mathematics and beliefs about STEM with the Teachers, To achieve this objective, the researcher prepared atraining program in teaching planning according STEM Included training material for the trainee and trainer guide, and also he prepared a scientific value of science and mathematics scale, and a teachers' beliefs about STEM scale, the programand  the two tools were showed to a group of jury members with the aim of judging.
The research used the experimental method using the pre-post design on one group. The research sample consisted of 25 of teachers (14 Mathematics, 11 Science) in Dammam.
The results of the research indicated the effectiveness of using the program in the development of the scientific value of science and mathematics and beliefs about STEM with the Teachers, and the results also indicated that there is a statistically significant positive relationship between the scientific value of science and mathematics and the beliefs about STEM.
Based on the results the researcher recommended that: the importance of preparing atraining programs in STEM for the teachers, the importance of teachers' beliefs about STEM for preparing atraining programs in STEM for them and make more researches in STEM training programs for the teachers.
Keywords: Training program, Teaching planning according STEM, scientific value of Science and mathematics, Teachers' beliefs about STEM.

الكلمات الرئيسية