توظيف التعليم المتمايز من خلال الکتاب الإلکتروني في تدريس الهندسة لتنمية المستويات التحصيلية العليا ومهارات التواصل الرياضي والفهم العميق لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد المناهج وطرق تعليم الرياضيات بکلية البنات جامعة عين شمس

2 مدرس المناهج وطرق تعليم الرياضيات بکلية البنات جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر توظيف التعليم المتمايز من خلال الکتاب الإلکتروني في تدريس الهندسة لتنمية المستويات التحصيلية العليا ومهارات التواصل الرياضي والفهم العميق لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي أثناء دراستهم وحدتي " متوسطات المثلث والمثلث متساوي الساقين" ، و "التباين"من مقرر الهندسة، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثتان المنهج شبه التجريبي ذا المجموعتين، اختيرت مجموعة البحث من طلاب الصف الثاني الإعدادي بإدارة السلام التعليمية بمحافظة القاهرة وتکونت من مجموعتين وهما: المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، واقتصر البحث على وحدتي" متوسطات المثلث والمثلث المتساوي الساقين" ، و "التباين"من کتاب الرياضيات لطلاب الصف الثاني الإعدادي الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2016- 2017م، وتم إعادة صياغتهما وفقاً للتعليم المتمايز من خلال الکتاب الإلکتروني واستخدمت الباحثتان اختباراً تحصيلياً لقياس المستويات التحصيلية العليا واختباراً لقياس مهارات التواصل الرياضي واختباراً لقياس الفهم العميق کأدوات للبحث.
وتوصل البحث الي تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في کل من اختبار المستويات التحصيلية العليا واختبار قياس مهارات التواصل الرياضي واختبار قياس الفهم العميق
The objective of the current research is to identify the effect of employing differentiated education through the electronic book in the teaching of geometry to develop the higher achievement levels and the skills of mathematical communication and the deep understanding of preparatory second grade students during their studies of the units of "triangular and equilateral triangles" and "Contrast" The researcher used the semi-experimental method of the two groups. The research group was selected from the second grade students in the Department of Educational Peace in Cairo Governorate. It consisted of two groups: the experimental group, and the  control group ,research was limited to the units of "Triangle and Triangle Equivalents" and "Contrast" from the Mathematics Book for Second Grade Students. The first semester of the academic year 2015-2016, and was rephrased teaching differential through the electronic book and used the two researchers to test achievement to measure higher achievement levels and a test to measure the skills of mathematical communication and a test to measure deep understanding as tools for study.
The results of the study showed that: The students of the experimental group surpassed the students of the control group in both the higher achievement level test and the test to measure the skills of mathematical communication and the study of the understanding of the depth.
 

الكلمات الرئيسية