فاعلية وحدة مقترحة فى نظرية الجراف وتطبيقاتها فى تنمية تحصيل أساسيات نظرية الجراف والتفکير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية وحدة فى نظرية الجراف وتطبيقاتها فى تنمية تحصيل أساسيات نظرية الجراف والتفکير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وفى إطار تحقيق ذلک قام الباحث ببناء أدوات البحث والتي تمثلت فى الاختبار التحصيلى في نظرية الجراف، واختبار التفکير البصري. وخلصت نتائج البحث إلى:
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ عند مستوى دلاله (0.01)، فى القياس القبلى والبعدي للاختبار التحصيلى، وذلک لصالح التطبيق البعدى الأمر الذي يشير إلى تمکن التلاميذ من أساسيات نظرية الجراف ونماذجها وتطبيقاتها. 
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ عند مستوى دلاله (0.01)، فى القياس القبلى والبعدي لاختبار التفکير البصري. الأمر الذي يشير إلى امتلاک نظرية الجراف العديد من الخواص والأنواع التى ساعد توظيفها داخل الأنشطة فى تنمية التفکير البصري.
The present research aimed at studying the effectiveness of a unit in Graph Theory and its applications in developing the achievement of graph theory basics and visual thinking for preparatory stage pupils. To achieve that, the researcher designed the research instruments, they are: the achievement test in Graph Theory and the visual thinking test. The research presented the following results:

There is a statistically significant difference between the pupils' mean scores at the level (0,01) on the achievement pre and post test administrations favoring the post test scores. This indicates that the pupils master the Graph Theory basics and its models and applications.
There is a statistically significant difference between the pupils' mean scores at the level (0,01) on the visual thinking pre and post test administrations favoring the post test scores. This indicates that the types and characteristics of the Graph Theory that were used in the activities helped in developing the visual thinking.

 

الكلمات الرئيسية