مدى تحقق متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS-2019) في کتب الرياضيات للصفين الرابع والثامن من التعليم الأساسي في اليمن والکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ تعليم الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة ذمار الجمهورية اليمنية

2 موجه فني رياضيات قسم التوجيه الفني – وزارة التربية دولة الکويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن مدى تحقق متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS-2019)  في کتب الرياضيات للصفين الرابع والثامن من التعليم الأساسي في اليمن والکويت وکذلک المقارنة بينهما من حيثمراعاة الکتب لتلک المتطلبات، ولتحقيق هدف الدراسة تم تحليل محتوى تلک الکتب من خلال بطاقة تحليل تم بناؤها وفقاً لمتطلبات (TIMSS-2019)، وأظهرت نتائج الدراسة مايلي:

لم يحقق کتاب رياضيات الصف الرابع في اليمن متطلبات (TIMSS-2019) ببعديها (المحتوى، التفکير) لجميع المجالات، کما حقق کتاب رياضيات الصف الثامن في اليمن متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجالي المحتوى (الأعداد، الجبر)، بينما لم يحقق ذلک الکتاب متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجالي المحتوى (الهندسة، البيانات والاحتمالات) في حين حقق ذلک الکتاب مجال (المعرفة)، ولم يحقق مجالي (التطبيق، الاستدلال).
حقق کتاب رياضيات الصف الرابع في الکويت متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجال المحتوى (البيانات)، بينما لم يحقق الکتاب متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجالي المحتوى (الأعداد، الهندسة والقياس)، في حين حقق الکتاب مجال (الاستدلال)، بينما لم يحقق مجالي (المعرفة، التطبيق)، کما حقق کتاب رياضيات الصف الثامن في الکويت متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجالات المحتوى (الأعداد، الجبر، البيانات والاحتمالات)، بينما لم يحقق الکتاب متطلبات (TIMSS-2019) بالنسبة لمجال المحتوى (الهندسة)، في حين حقق الکتاب مجالات التفکير الثلاثة (المعرفة، التطبيق، الاستدلال).
تم مراعاة (TIMSS-2019) في کتب الرياضيات للصفين الرابع والثامن من التعليم الأساسي في کتب الکويت أفضل من کتب اليمن.

The extent to which the requirements for the study of international trends in mathematics and sciences (TIMSS-2019) have been achieved in mathematics books for the fourth and eighth grades of basic education in Yemen and Kuwait
The aim of this study was to investigate the extent to which the requirements of the study of international trends in mathematics and sciences (TIMSS-2019) were achieved in mathematics books for the fourth and eighth grades of basic education in Yemen and Kuwait. Through building an analysis card based on the requirements of (TIMSS-2019), the study results showed that:
1. The fourth grade mathematics books in Yemen did not achieve the requirements of TIMSS-2019 for all domains. The eighth grade mathematics books in Yemen achieved the TIMSS-2019 requirements for the content areas (numbers, algebra). These books did not meet TIMSS-2019 requirements for the content domains (geometry, data, and probability), while those books achieved knowledge domain, and did not achieve (application, inference).
2. Mathematics books in the fourth grade in Kuwait achieved the TIMSS-2019 requirements for the content area (data), while these books did not meet the TIMSS-2019 requirements for the content areas (numbers, geometry and measurement) and these books achieved the inference domain while they did not achieve the domains of (knowledge and application). The eighth grade mathematics books in Kuwait achieved the requirements of (TIMSS-2019) for the areas of content (numbers, algebra, data and probability), while these books did not meet the requirements of TIMSS-2019 For the content area (geometry), while these books achieved three areas of thinking (knowledge, application, reasoning).
3. (TIMSS-2019) in the mathematics books of the fourth and eighth grades of basic education in the books of Kuwait was considered better than the books of Yemen.

الكلمات الرئيسية