استراتيجية مقترحة لتنمية بعض مفاهيم الرياضيات لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية بالإسماعيلية / جامعة قناة السويس

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي فاعلية استراتيجية مقترحة لتنمية بعض مفاهيم الرياضيات لدى التلاميذ ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم وتألفت عينة البحث من (6) تلاميذ بالمستوى الأول الملتحقين بالمدرسة الفکرية بمحافظة الإسماعيلية، ولتحقيق أهداف البحث أعدت الباحثة: کتاب التلميذ، و دليل المعلم وفق الاستراتيجية المقترحة، واختبار تحصيلي لقياس التحصيل المعرفي.
    وقد کشفت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي، والبعدي لصالح التطبيق البعدي لاختبار التحصيل عند مستوى دلالة (0.05 = α)، و في ضوء هذه النتائج قدمت بعض الاقتراحات والتوصيات.
A proposed strategy for  developing some mathematics concepts to educable mental retarded students.
This research aimed to investigate the Effectiveness of a proposed  strategy in developing some concepts of mathematics among students with mental disability who are capable to learn. The research sample consisted of (6) students of the first level enrolled in the intellectual School, in Ismailia Governorate. to achieve the aims of the research, The researcher prepared: student book and Teacher's guide based on proposed  strategy, and achievement test to measure the cognitive achievement.
The results of the research showed that, there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean of score ratings of the experimental group in The tow applications for pre and post achievement test for the benefit of degree in the post application. in the light of these results provided some suggestions and recommendations.

الكلمات الرئيسية