فاعليَّة استخدام نموذج بايبي في تنمية مهارةِ التَّمثيل الرياضيِّ والتَّحصيل الدِّراسِي لدى تلميذاتِ الصَّفِّ السَّادس الابتدائيِّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدِّراسَة إلى التعرف على فاعليَّة استخدام نموذج بايبي في تنمية مهارة التمثيل الرياضي والتحصيل الدراسي لدى تلميذات الصف السَّادس الابتدائي بالرياض، ولتحقيق أهداف الدِّراسَة استخدمت  الباحثة المنهج التجريبي، تکونت الأدوات من اختبار في مهارة التمثيل الرياضي واختبار التحصيل الدراسي وفق العمليات العقليَّة، وتمَّ تطبيق الدِّراسَة على عَيِّنَة اختيرت بطريقة عنقوديَّة، حيث بلغ إجمالي العَيِّنَة (42) طالبة من طالبات الصف السادس متوزعات بالتساوي بين المجموعتين التجريبيَّة والضابطة، وقد توصلت الدِّراسَة إلى النتائج التالية:
توجد فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة (0.01) بين متوسط درجات الطالبات اللاتي تعلَّمن بالطريقة التقليديَّة (المجموعة الضابطة) ومتوسط درجات الطالبات اللاتي تعلمن نموذج بايبي البنائي (المجموعة التجريبيَّة) في مهارة التمثيل الرياضي لصالح المجموعة التجريبيَّة.
توجد فروق ذات دلالة إحصائيَّة عن مستوى الدلالة (0.01) بين متوسط درجات الطالبات اللاتي تعلمن بالطريقة التقليديَّة (المجموعة الضابطة) ومتوسط درجات الطالبات اللاتي تعلَّمن نموذج بايبي (المجموعة التجريبيَّة) في التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبيَّة.
في ضوء النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات، کان من أهمها:

الاستفادة مما توصلت له نتائج الدِّراسَة الحاليَّة من قبل القائمين على المناهج، وضرورة الاستفادة من نموذج بايبي في تضمينه في المناهج الرياضيات في المرحلة الابتدائيَّة.
تدريب المعلمين والمعلمات على تدريس نموذج بايبي في جميع مراحل الدِّراسِيَّة، وخاصةً معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائيَّة؛ لأن هذه المرحلة العمريَّة من أهم المراحل في تکوين المفاهيم الرياضيَّة.

The study aimed at identifying the effectiveness of using Bybee model in developing the skill of mathematical representation and developing the academic achievement for the female sixth graders in Riyadh. To achieve the objectives of the study، the researcher used the experimental method. A test of the mathematical representation skill and an academic achievement according to mental processes test were used in the study. The study was applied on a sample of (42) female students in the sixth grade. They were selected by the cluster sampling method. The sample was divided into two equal groups: control group and experimental group. The study found the following results:
There are significant differences for the experimental group at the significant level (0.01) in the skill of mathematical representation between the average scores of the students who were taught traditionally (the control group) and the average scores of the students who were taught Bybee constructive model (experimental group).
There are significant differences for the experimental group at the significant level (0.01) in the academic achievement between the average scores of the students who were taught traditionally (control group) and the average scores of the students who were taught Bybee model (experimental group).
In light of the findings، the researcher presented a set of recommendations. The most important of which are the following:

The curriculum designers should utilize the findings of the study by including Bybee model in the mathematics curriculum for the elementary level.

Training teachers on teaching Bybee model for all school levels، especially for the elementary level because it is one of the most important stages in forming the mathematical concepts.
 

الكلمات الرئيسية