هدفت الدراسة إِلَى معرفة واقع تدريس الرِّياضِيات في ضوء مَطالِب التِّقَنية لمقررات المرحلة الثانوية, وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي, حيث استخدم لتحقيق أغراض البحث ثلاث أدوات هي الاستبانة واستمارة حصر المطالب التقنية وبطاقة الملاحظة , وطبق الاستبانة على عينة من مُعَلِّمي الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية بلغ عددها (60) معلماً من مُعَلِّمي ثلاثة مکاتب تربية وتعليم بمحافظة صبيا, ثم اختير(30) معلمًا بالطريقة العنقودية لملاحظه أدائهم التدريسي وتوظيفهم للمتطلبات التِّقَنية, وبعد تطبيق البحث ومعالجة البيانات إحصائيا توصل الباحث إِلَى النَّتَائِج التالية:
تم تحديد المطَالِب التِّقَنية اللازمة لتدريس مقررات الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية في محورين أساسيين: المحور الأول يتضمن 24 مطلباً تقنياً يجب توافرها في المدرسة الثانوية. والمحور الثاني يتضمن 21 مطلباً تقنياً يجب توافرها لدى معلم الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية.
يرى مُعَلِّمو الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية وجود دَعْم فنى ومهني کافٍ من الإِشْرَاف التربوي و الإِدَارَة المدرسية وکذلک وجود کوادر تربوية مُدَرَّبة وماهرة في استخدام التِّقَنية في تعليم الرِّياضِيات داخل المدرسة.کما أن لديهم معرفة کافية وواضحة حول استخدامات الحاسبة العلمية في تدريس الرِّياضِيات. إلا انه لا يوجد دَعْم مالي من الشرکاء المجتمعيين ؛ علاوة على وجود نقص في المعرفة المتعلقة بکلٍ من استخدامات وأساليب توظيف الحاسبة البيانية في تدريس الرِّياضِيات؛ وکذلک استخدام السُّبُورة التَّفاعُليَّة؛ علاوة على وجود نقص في توافر التِّقَنية الحديثة والبرامج التعليمية وشبکات الاتصال في قاعة الدراسة.
دَرَجَة توافر المطَالِب التِّقَنية بالمدارس اللازمة لتدريس مقررات الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية کانت متوسطة, حيث بلغ المتوسط الحسابي للمجموع الکلي لدَرَجَة التوافر (1.21) من 2.
دَرَجَة استخدام المعَلِّمين لمطالب التِّقَنية اللازمة لتدريس مقررات الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية کانت ضعيفة, حيث بلغ المتوسط الحسابي للمجموع الکلي لهذا المحور (1.21) من 3.
توجد علاقة ارتباط موجب بين دَرَجَة توافر مَطالِب التقنيات التعليمية داخل کل مدرسة ودَرَجَة استخدام کل المعَلِّمين داخل المدرسة للتقنيات التعليمية في تدريس مقررات الرِّياضِيات بالمرحلة الثانوية حيث کانت معاملات الارتباط في المکاتب الثلاثة على التوالي (0.59، 0.78، 0.92) کلها دالة عند مستوى أقل من 0.05
The study aimed to find out the reality of Teaching Mathematics Courses at Secondary School in the light of the Technology Requirements of the Courses, the researcher has adopted a descriptive approach, where used to achieve the purposes of search tools that are Questionnaire and observation sheet of the sample, the questionnaire applied to a sample of secondary school mathematics teachers numbered (60), the teachers are from three educational departments on Sebia, then (30) teachers were chosen by simple random way to remark their performance, teaching and recruitment of technical requirements by using the observation sheet. Therefore, after the application of research tools and statistical data processing researcher reached the following conclusions:
1. It Have been identified technical requirements required to teach secondary school mathematics courses in the two main domain: the first domain includes 24 technical requirement that must be met in high school. The second domain includes 21 technical requirement that must be met with a high school mathematics teacher.
2. The opinion of mathematics teachers at secondary schools summarized in the existence of supporting technical and vocational enough of all educational supervision and administration of school as well as the presence of cadres educational trained and skilled in the use of technology in mathematics education within the school. They also have sufficient knowledge and clarity about the uses of scientific calculators in the teaching of mathematics. However, there was no financial support from community partners; Furthermore there is a shortage in the availability of modern technology and educational programs and networking in the classroom; and they have a lack of knowledge regarding the use of interactive whiteboard.
3. The degree of availability of the technical requirements needed for teaching high school mathematics courses were intermediate, where the arithmetic mean of the total overall score availability (1.21) out of 2.
4. The degree of teachers use of requirements of the technology to teach high school mathematics courses were weak, as the arithmetic average of the sum total of this domain (1.21) out of 3.
5. There is a positive correlation between the degree of availability of the technical requirements within each school and the degree of teachers use of the requirements of the technology to teach high school mathematics courses , where the correlation coefficients in the three educational departments, respectively (0.59, 0.78, 0.92) are all at the level of significance (α ≤ 0.05).
المالکي, مفرح بن مسعود بن سليمان الخالدي. (2016). واقع تدريس الرِّياضِيات في ضوء مَطالِب التِّقَنية لمقررات المرحلة الثانوية. مجلة تربويات الرياضيات, 19(4), 292-328. doi: 10.21608/armin.2016.81505
MLA
مفرح بن مسعود بن سليمان الخالدي المالکي. "واقع تدريس الرِّياضِيات في ضوء مَطالِب التِّقَنية لمقررات المرحلة الثانوية", مجلة تربويات الرياضيات, 19, 4, 2016, 292-328. doi: 10.21608/armin.2016.81505
HARVARD
المالکي, مفرح بن مسعود بن سليمان الخالدي. (2016). 'واقع تدريس الرِّياضِيات في ضوء مَطالِب التِّقَنية لمقررات المرحلة الثانوية', مجلة تربويات الرياضيات, 19(4), pp. 292-328. doi: 10.21608/armin.2016.81505
VANCOUVER
المالکي, مفرح بن مسعود بن سليمان الخالدي. واقع تدريس الرِّياضِيات في ضوء مَطالِب التِّقَنية لمقررات المرحلة الثانوية. مجلة تربويات الرياضيات, 2016; 19(4): 292-328. doi: 10.21608/armin.2016.81505