أثر استراتيجية المهام الجزئية في التحصيل الدراسي لطلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على أثر استراتيجية المهام الجزئية في التحصيل الدراسي لطلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة الطائف؛ عند مستويَّي التذکر والفهم، وطُبق اختبار تحصيلي تم إعداده في وحدة الإحصاء والاحتمالات قبلياً وبعدياً في الفصل الدراسي الثاني لعام 1436/1437هـ، على عينة عشوائية ؛ بلغت (36) طالباً من طلاب الصف الثاني المتوسط؛ مقسمين بالتساوي على مجموعتين، إحداهما تجريبية درست باستراتيجية المهام الجزئية والأخرى ضابطة درست بالاستراتيجية المعتادة , وأظهرت نتائج الدراسة أن استخدام استراتيجية المهام الجزئية في تدريس وحدة الإحصاء والاحتمالات أدى إلى زيادة التحصيل الدراسي لدى المجموعة التجريبية عند مستويَّي التذکر والفهم بدرجة أکبر من المجموعة الضابطة التي درست بالاستراتيجية المعتادة، وبالتالي أوصت الدراسة بحثَّ المعلمين على استخدام استراتيجية المهام الجزئية في تدريس المحتوى الرياضي، وتوجيه الطلاب إلى الترکيز على تجزيء المادة موضوع التعلم إلى مهارات جزئية، والتدرج في تعلم الموضوعات بناء على المهام الجزئية المتضمنة فيه
The study aimed at identifying the effect of partial tasks strategy on academic achievement at the levels of remembering and understanding of second grade intermediate students in Taif. A pre- and post-test was applied in statistics and probability unit in the second semester of the academic year 1436/1437 AH on a random cluster sample of 36 second grade intermediate students equally divided into two groups: experimental and control  group.    The results of the study showed that using the partial tasks strategy in teaching a unit in statistics and probability has statistically increased the academic achievement of the experimental group at the remembering and understanding levels better than the usual strategy by which the control group was taught. Consequently, the study recommended encouraging teachers to use partial tasks strategy in teaching the mathematical content, directing students to concentrate on breaking down/ splitting the material which is the subject of learning into partial skills and progressing in learning the subject of learning based on the tasks included therein.
 

الكلمات الرئيسية