فاعلية استخدام نموذج التعلم التفارغي لتدريس تکنولوجيا النانو لتنمية التفکير الإبداعي والتحصيل والميل نحو الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومى للامتحانات والتقويم التربوى

المستخلص

هدف البحث إلى قياس فاعلية استخدام نموذج التعلم التفارغي لتدريس تکنولوجيا النانو فى تنمية التفکير الإبداعي والتحصيل والميل نحو الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هذا الهدف تم بناء قائمة بمفاهيم تکنولوجيا النانو الواجب توافرها فى مناهج الرياضيات بالمرحلة الثانوية، واختيرت وحدة التشابه للصف الأول الثانوي من التصور المقترح، وتم إعدادها تفصيلياً، وفى ضوء ما سبق تم إعداد دليل معلم لتدريس الوحدة باستخدام نموذج التعلم التفارغي، کما تم إعداد اختبار للتفکير الإبداعي، اختبار للتحصيل، ومقياس الميل نحو الرياضيات، ثم اختيرت مجموعة الدراسة، وقسمت إلى مجموعتين: الأولى تجريبية درست الوحدة المعاد صياغتها باستخدام نموذج التعلم التفارغي، والثانية ضابطة درست المنهج المقرر، وتم تطبيق اختبار التفکير الابداعي، الاختبار التحصيلي، ومقياس الميل نحو الرياضيات على المجموعتين قبل وبعد التدريس. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طاليات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار التفکير الإبداعي واختبار التحصيل ومقياس الميل نحو الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية.
This research aimed at identifying The effectiveness of using the Allosteric Learning Model in Teaching nanotechnology to develop the creative thinking, cognitive achievement and the Tendency towards Mathematics of Secondary stage students. In order to achieve this aim, a list of nanotechnology concepts that should be available in the Secondary school Mathematics curriculum was built. In the light of this list, a framework to include the concepts of nanotechnology in the Secondary school Mathematics curriculum was prepared. A unit from this proposed framework was chosen "Similarity" and was designed it in detail. A teacher 's guide for this unit was designed to teach by using the allosteric learning model. the creative thinking test , the cognitive achievement test and the Tendency towards Mathematics were prepared. The study group was selected, and it was divided into two groups: experimental group which studied the reformulated unite by using the allosteric learning model, and control group which studied the normal curriculum. the creative thinking test , the cognitive achievement test and the Tendency towards Mathematics were administered before and after teaching the unit to these groups. The results of the research showed that there are statistically – significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post – administration of the creative thinking test , the cognitive achievement test and the Tendency towards Mathematics in favour of the experimental group.

الكلمات الرئيسية